Palautteen antaminen tanssitunnilla : kolme erilaista lähestymistapaa
Kettunen, Jenni (2010)
Kettunen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081612685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081612685
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyö lähestyy erään opettajan antaman palautteen vaikutusta oppilaisiin tanssitunnilla. Kolmena erilaisena menettelykeinona käytetään suullista, fyysistä (sisältäen konkreettisen näytön ja kosketuksen) sekä ei-palautteenantoa.
Työn tavoitteena on kehittää opettajan antaman palautteen laatua ja parantaa sen hyötyarvoa sekä valaista oppilaan kokemuksia palautteen saajana. Palautteen antaminen on mahdollisuus vaikuttaa oppimiskokemukseen ratkaisevasti, siksi onkin tarpeen jatkuvasti työstää tätä taitoa. Oppija itse ei kuitenkaan ole täysin voimaton, hän voi vaikuttaa asiaan omalta osaltaan hyväksymällä muutoksen, joka on oppimista.
Tarkasteltaessa oppilaan kokemuksia saamastaan palautteesta, havaittiin odotettavissa olevia että yllättäviäkin tuloksia. Selvitetyt kokemukset auttavat eteenpäin parhaiden palautteenantotapojen etsinnässä, mutta myös asettavat haasteita tanssinopettajan työhön. Niiden avulla voidaan kriittisesti tarkastella ja kehittää omaa toimintaa tanssitunnin palautteenantajana.
Työn tavoitteena on kehittää opettajan antaman palautteen laatua ja parantaa sen hyötyarvoa sekä valaista oppilaan kokemuksia palautteen saajana. Palautteen antaminen on mahdollisuus vaikuttaa oppimiskokemukseen ratkaisevasti, siksi onkin tarpeen jatkuvasti työstää tätä taitoa. Oppija itse ei kuitenkaan ole täysin voimaton, hän voi vaikuttaa asiaan omalta osaltaan hyväksymällä muutoksen, joka on oppimista.
Tarkasteltaessa oppilaan kokemuksia saamastaan palautteesta, havaittiin odotettavissa olevia että yllättäviäkin tuloksia. Selvitetyt kokemukset auttavat eteenpäin parhaiden palautteenantotapojen etsinnässä, mutta myös asettavat haasteita tanssinopettajan työhön. Niiden avulla voidaan kriittisesti tarkastella ja kehittää omaa toimintaa tanssitunnin palautteenantajana.