Klassisen laulun alkeisopetus
Suuronen, Maria (2009)
Suuronen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081112658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081112658
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyöni käsittelee laulun alkeisopetusta. Olen perehtynyt työtä tehdessäni laulunopetusmetodeihin, ääniharjoitteiden funktioon laulunopetuksessa, peruskurssitasoiseen lauluohjelmistoon ja äänifysiologiaan. Äänenkäytön kannalta terveellisen laulutekniikan oppii vain säännöllisellä harjoittelulla ammattitaitoisen opettajan ohjauksessa ja itsenäisesti harjoitellen. Varsinkin lauluopintojen alussa opettajan merkitys oppimiselle korostuu; oppilaan tulee saada silloin välitöntä palautetta ja neuvoja ääniharjoitteita tehdessään ja kappaleita työstäessä. Ensimmäisen laulunopettajan vastuu oppilaastaan on suuri. laulun alkeisopetus luo perustan oppilaan äänellisille mahdollisuuksille ja saattaa jopa vaikuttaa hänen uravalintaankin. Ääniharjoitusten lisäksi tulee kappaleiden laulaminen aloittaa heti opintojen alusta alkaen. Lauluohjelmiston valinta on opettajalle haasteellista ja häneltä laajaa laulurepertuaarin tuntemusta. Kappaleita valittaessa opettajan tulee ottaa huomioon oppilaan musiikillisten taitojen lisäksi hänen persoonallisuuden piirteensä, ja nämä molemmat huomioiden pyrkiä valitsemaan sopivia kappaleita. Opettajan ja oppilaan välille on alusta lähtien tärkeää saada rakennettua toinen toistaan kunnioittava, luottamuksellinen vuorovaikutussuhde. Opettajan tulee hyväksyä oppilas sellaisena kuin hän on ja käyttäydyttävä häntä kohtaan eettisiä periaatteita noudattaen. Hänellä ei ole oikeutta yrittää muuttaa oppilastaan omien ihanteidensa mukaiseksi. Olen Tiinan kanssa työskennellessäni oppinut, kuinka nopeaa oppilaan äänellinen kehitys voi opintojen alussa olla. Hän oppi vuoden työskentelyn aikana käyttämään ääntänsä paljon monivivahteisemmin, keho laulamiseen osallistuen. Olemme hänen kanssaan harjoittaneet ½-1 kurssitasoista lauluohjelmistoa. Oppilaan äänelliselle kehitykselle tulee antaa rauhassa aikaa; sitä peräänkuuluttavat pitkän uran laulaneet ja opettaneet lauluveteraanit. Omassa opetuksessani olen tullut huomaamaan kuinka aaltoilevaa kehitys on. Oppimisen taantumistilanteissa opettajan on pysyttävä kärsivällisenä, oppilasta tukien. Laulun alkeisopetuksen valmiuksille on laulupedagogikoulutuksessa annettava sille kuuluva tärkeä
merkitys.
merkitys.