Laulun opetuksen vertailua kansanmusiikin ja pop/jazz-musiikin suuntautumisissa
Kuittinen, Emmi (2009)
Kuittinen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112581
Tiivistelmä
Työssä pyrittiin selvittämään, millaisia opetusmenetelmiä laulun opetuksessa on kansanmusiikin ja pop/jazz-musiikin suuntautumisissa. Näiden kahden suuntautumisen opetusmenetelmiä haluttiin myös vertailla. Tärkein aineisto työssä oli kaksi haastattelua. Haastateltavat olivat musiikkipedagogiopiskelijoita ammattikorkeakoulussa ja heidän pää- ja sivuaineenaan oli laulu kansanmusiikin ja pop/jazz-musiikin suuntautumisissa. Lisäksi työssä kerrottiin kansanmusiikin ja pop/jazzmusiikin opetuksesta, ja lopussa oli kirjoittajan omaa pohdintaa. Työssä selvisi, että laulun opetuksella kansanmusiikin ja pop/jazz-musiikin suuntautumisissa on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Haastateltavat pitivät tärkeänä kaiken laulun läpäisevää peruslaulutekniikkaa. Opettajissa arvostettiin ammattitaitoa, laaja-alaisuutta ja suvaitsevaisuutta. Molemmissa suuntauksissa on nähtävissä kognitiivista oppipoikakoulutusta. Suurimmiksi eroiksi suuntautumisten välillä nousi kuulonvarainen oppiminen, jota käytetään kansanmusiikissa pop/jazz-musiikkia enemmän sekä tyyliseikat.