Developing reverse logistics : case: developing return and reuse process in case organization
Seppälä, Suvi (2010)
Seppälä, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062312485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062312485
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee palautuslogistiikkaa teoriassa soveltaen sitä käytäntöön kohdeorganisaation palautus- ja uudelleenkäyttöprosessia kehitettäessä.
Lyhyesti palautuslogistiikka on prosessi, jossa tuotteita, rahaa ja informaatiota liikutetaan niille tyypillisestä päämäärästä toiseen päämäärään tehokkaasti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikaisesti samalla ottaen talteen niiden arvoa. Teoriaosassa käsitellään: palautuslogistiikkaprosessia, inventaarion ja informaation hallintaa, performanssin ja palautuslogistiikan taloudellisten vaikutusten mittausta. Käsitellyn teorian tarkoituksena on tukea kohdeorganisaatiossa tehtävää kehitystyötä.
Opinnäytetyön empiria osuus koostuu palautus- ja uudelleenkäyttöprosessin kehittämisestä kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli kehittää tehokasti toimiva ja kustannustehokas palautus- ja uudelleenkäyttöprosessi. Tarkoituksena oli keskittyä ratkaisemaan päivittäisessä työssä kohdattavia ongelmia ja samalla pyrkiä prosessin kokonaisvaltaiseen tehokkuuteen. Kohdeorganisaatiossa tehty kehitystyö sisälsi: ongelmien määrittelyn; analysoinnin; ratkaisujen kehittämisen ja toteutuksen sekä arvioinnin. Tutkimustieto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluiden, osallistuvan havainnoinnin ja lähdekirjallisuuden avulla. Kehitystyössä tutkija toimi prosessi-koordinaattorina ja kehitystiiminjäsenet osallistuivat aktiivisesti kehitystyöhön.
Saavutettujen muutosten ansiosta palautus- ja uudelleenkäyttöprosessi on nyt tehokas ja sujuva. Nopea päätöksenteko, priorisointi, prosessin yksinkertaistaminen, kasvanut läpinäkyvyys, parantunut yhteistyö ja tietoisuus sekä syvempi ymmärrys on saavutettu. Kohdeorganisaatiossa optimaalinen palautusprosessi on, jos tuotteita ei voida palauttaa alkuperäiselle toimittajalle, että tuotteet uudelleenkäytettään uusille asiakastilauksille kuuden kuukauden kuluessa palautuksesta. Tulevaisuudessa päällekkäisiä hyväksyntä prosesseja tulee yhdistää, systeemi tulee kehittää tukemaan palautus- ja uudelleenkäyttöprosessia, vieläkin syvempää yhteistyötä tulee kehittää ja palautusehdoista tulee neuvotella toimittajien kanssa.
Lyhyesti palautuslogistiikka on prosessi, jossa tuotteita, rahaa ja informaatiota liikutetaan niille tyypillisestä päämäärästä toiseen päämäärään tehokkaasti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikaisesti samalla ottaen talteen niiden arvoa. Teoriaosassa käsitellään: palautuslogistiikkaprosessia, inventaarion ja informaation hallintaa, performanssin ja palautuslogistiikan taloudellisten vaikutusten mittausta. Käsitellyn teorian tarkoituksena on tukea kohdeorganisaatiossa tehtävää kehitystyötä.
Opinnäytetyön empiria osuus koostuu palautus- ja uudelleenkäyttöprosessin kehittämisestä kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli kehittää tehokasti toimiva ja kustannustehokas palautus- ja uudelleenkäyttöprosessi. Tarkoituksena oli keskittyä ratkaisemaan päivittäisessä työssä kohdattavia ongelmia ja samalla pyrkiä prosessin kokonaisvaltaiseen tehokkuuteen. Kohdeorganisaatiossa tehty kehitystyö sisälsi: ongelmien määrittelyn; analysoinnin; ratkaisujen kehittämisen ja toteutuksen sekä arvioinnin. Tutkimustieto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluiden, osallistuvan havainnoinnin ja lähdekirjallisuuden avulla. Kehitystyössä tutkija toimi prosessi-koordinaattorina ja kehitystiiminjäsenet osallistuivat aktiivisesti kehitystyöhön.
Saavutettujen muutosten ansiosta palautus- ja uudelleenkäyttöprosessi on nyt tehokas ja sujuva. Nopea päätöksenteko, priorisointi, prosessin yksinkertaistaminen, kasvanut läpinäkyvyys, parantunut yhteistyö ja tietoisuus sekä syvempi ymmärrys on saavutettu. Kohdeorganisaatiossa optimaalinen palautusprosessi on, jos tuotteita ei voida palauttaa alkuperäiselle toimittajalle, että tuotteet uudelleenkäytettään uusille asiakastilauksille kuuden kuukauden kuluessa palautuksesta. Tulevaisuudessa päällekkäisiä hyväksyntä prosesseja tulee yhdistää, systeemi tulee kehittää tukemaan palautus- ja uudelleenkäyttöprosessia, vieläkin syvempää yhteistyötä tulee kehittää ja palautusehdoista tulee neuvotella toimittajien kanssa.