Ostopäätös vaihtoautokaupassa : asiakastutkimus Kuopion Autotalo Laakkoselle
Tuomainen, Anne (2010)
Tuomainen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212473
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä asiakas löytää tiedon, jonka perusteella hän valitsee käytetyn auton ostopaikaksi Kuopion Autotalo Laakkosen. Lisäksi haluttiin tietoa tärkeimmistä medioista vaihtoauton tiedonhaun lähteenä, jotta markkinointia osattaisiin kohdentaa oikeisiin välineisiin. Myös osamaksurahoituksen asema ja auton tärkeimmät valintakriteerit vaihtoautokaupassa olivat yhtenä tutkimuskohteena, samoin kuin tyytyväisyys palveluun ja huoltoon. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin toukokuussa 2009 kirjekyselynä lomakkeella, joka sisälsi strukturoituja, sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin liikkeestä käytetyn auton ajanjaksolla marraskuun 2008 ja huhtikuun 2009 välisenä aikana ostaneille asiakkaille. Kohderyhmästä rajattiin pois muut autoliikkeet ja henkilökuntaan kuuluvat ostajat, joten lähetettyjen kyselylomakkeiden kokonaismääräksi muodostui 225 kappaletta. Vastauksia palautui 112 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui postikyselylle hyvänä pidettävä 50. Tulosten perusteella internetin asema vaihtoautokaupassa on merkittävä. Internet oli sekä käytetyin että tärkein tiedonhaun kanava ja myös ostokimmoke saapua liikkeeseen ostomielessä saatiin pääosin internetin kautta. Silti myös sanomalehti piti edelleen pintansa etenkin vanhempien vastaajien joukossa. Huomattavaa kuitenkin on, että myös ikääntyneemmät ihmiset ovat alkaneet käyttää internetiä tietoa etsiessään. Lisäksi automyyjien sekä ystävien ja tuttavien merkitys tiedonlähteenä on kohtalaisen suuri. Noin kolmasosa vastaajista käytti autonsa rahoitukseen osamaksua. Vastauksista kävi ilmi, että vaihtoauton tärkein valintakriteeri on hinnan ja laadun suhde. Palveluun ja huoltoon oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta viimeisen avoimen kysymyksen kautta esille tuli paljon hyviä kommentteja ja parannusehdotuksia. Kyselyn perusteella voidaan päätellä, että internet on vakiinnuttanut asemansa tiedonhaun välineenä vaihtoautokaupassa. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää liikkeen palvelun ja toiminnan kehittämisessä sekä mainonnan kohdentamisessa tärkeimpiin ja seuratuimpiin medioihin.