Putiikki Amanda asiakaskysely
Juntunen, Marita (2010)
Juntunen, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vastaako, toimeksiantajan nykyinen tuotepolitiikka asiakkaiden tarpeita ja selvittää vastaajien toiveita tuotevalikoiman ja -lajitelman mahdollisesta laajentamisesta Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Putiikki Amanda Jämsästä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey tutkimuksena ajalla 2. - 30.4.2009. Kysely toteutettiin osaksi sähköisesti käyttämällä Digium Enterprise- tutkimusohjelmaa ja osaksi liikkeessä täytettävällä paperisella kyselylomakkeella, jotka syötettiin Digium- ohjelmaan. Vastauksia saatiin 90 kappaletta. Aineisto siirrettiin SPSS for Windows -tilasto-ohjelmaan, jossa se analysoitiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen ja asiakastuntemuksen perusteita. Ku-luttajakäyttäytyminen luvussa tarkasteltiin yksilöiden ostokäyttäytymistä ja siihen liittyviä toimintoja.
Asiakaskyselyn vastauksista ilmeni, että Jämsästä ostetaan enimmäkseen liikkeen valikoi-maan kuuluvia perustuotteita, pipoja, reppuja, vöitä ja hansikkaita. Näitä tuotteita voidaan kuitenkin saada monesta muustakin liikkeestä Jämsän seudulla.
Asiakaskyselyn avoimessa kysymyksessä vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Putiikki Amandan tavaralajitelmaan ja -valikoimaan. Erikoisliikkeiden palveluita haetaan tutkimuksen mukaan myös suuremmilta paikkakunnilta, kuten Jyväskylästä ja Tampereelta.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että Putiikki Amandan kaltaiselle yritykselle on Jämsän seudulla heikot taloudelliset toimintaedellytykset. Yrittäjän päätös yritystoiminnan lopettamisesta jo ennen kyselytutkimuksen päättymistä osoitti hänen päätyneen samaan ratkaisuun. Yrittäjän oma tietoisuus yrittämisen riskeistä sekä valmius tehdä nopeita johto-päätöksiä yritystoiminnan kannattavuudesta estivät yrittäjää ajautumasta taloudellisiin vai-keuksiin.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey tutkimuksena ajalla 2. - 30.4.2009. Kysely toteutettiin osaksi sähköisesti käyttämällä Digium Enterprise- tutkimusohjelmaa ja osaksi liikkeessä täytettävällä paperisella kyselylomakkeella, jotka syötettiin Digium- ohjelmaan. Vastauksia saatiin 90 kappaletta. Aineisto siirrettiin SPSS for Windows -tilasto-ohjelmaan, jossa se analysoitiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen ja asiakastuntemuksen perusteita. Ku-luttajakäyttäytyminen luvussa tarkasteltiin yksilöiden ostokäyttäytymistä ja siihen liittyviä toimintoja.
Asiakaskyselyn vastauksista ilmeni, että Jämsästä ostetaan enimmäkseen liikkeen valikoi-maan kuuluvia perustuotteita, pipoja, reppuja, vöitä ja hansikkaita. Näitä tuotteita voidaan kuitenkin saada monesta muustakin liikkeestä Jämsän seudulla.
Asiakaskyselyn avoimessa kysymyksessä vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Putiikki Amandan tavaralajitelmaan ja -valikoimaan. Erikoisliikkeiden palveluita haetaan tutkimuksen mukaan myös suuremmilta paikkakunnilta, kuten Jyväskylästä ja Tampereelta.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että Putiikki Amandan kaltaiselle yritykselle on Jämsän seudulla heikot taloudelliset toimintaedellytykset. Yrittäjän päätös yritystoiminnan lopettamisesta jo ennen kyselytutkimuksen päättymistä osoitti hänen päätyneen samaan ratkaisuun. Yrittäjän oma tietoisuus yrittämisen riskeistä sekä valmius tehdä nopeita johto-päätöksiä yritystoiminnan kannattavuudesta estivät yrittäjää ajautumasta taloudellisiin vai-keuksiin.