Är du mediekompetent nog? : En kvalitativ intervjustudie om unga vuxnas mediekompetens
Wahlman, Hanna (2010)
Wahlman, Hanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012397
Tiivistelmä
Mediekompetens har på den senaste tiden varit mycket omtalat, eftersom median blivit en så central och självklar del av våra liv. Med den kvalitativa intervjumetoden undersöker jag hur mediekompetenta en grupp på sex unga vuxna mellan 25 och 30 år är genom att utreda vad de anser att är pålitligt och opålitligt innehåll i median, hur innehåll i median påverkar på deras vardagsliv och om de anser sig vara mediekompetenta nog för att kunna ställa sig kritiska till det innehåll de stöter på i median. Syftet med detta examensarbete är att få en allmän bild om hur mediekompetenta den grupp jag studerar i är och en uppfattning om hur de värderar innehåll i median. Resultatet visar att undersökningsgruppen är mediekompetenta nog för att i dagens samhälle kunna fungera och ställa sig kritiska till det innehåll de stöter på i median. Det framgår även att median är en viktig del av vardagslivet och påverkar på de beslut man gör.Undersökningen kan vara till nytta för dem som
önskar studera vidare i ämnet och för dem som vill bekanta sig med mediekompetens. Media literacy has recently been much talked about, because the media has become such a crucial and integral part of our lives. With the help of the qualitative interview method I examine how media literate a group of young adults between the ages of 25 and 30 are by investigating what they regard as reliable and unreliable media content, how content in the media affect their daily lives and if they find themselves media literate enough to view the media content they encounter critically. The purpose of this thesis is to get a general view of how media literate the interview group is and how they assess media content. The result shows that the respondents are media literate enough to critically view content in the media. It also shows that media is an important part of their daily lives and affect the decisions they make. This study can be useful for those who wish to investigate further in the subject and also for those who want to get familiar with media literacy.
önskar studera vidare i ämnet och för dem som vill bekanta sig med mediekompetens.