Operatiivinen markkinointisuunnitelma kaupalle : Case Kössin Halli Oy, Laihia
Koukkunen, Mari (2010)
Koukkunen, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu johdanto-, teoria- ja empiirisestä osasta. Teoriaosuudessa on käsitelty työn kannalta tärkeitä teorioita, joita ovat markkinointisuunnitelma, yrityksen markkinointiympäristö, palveluiden markkinointi, markkinoinnin kilpailukeinot, markkinoinnin strategialinjaukset, suhdemarkkinointi ja imago. Empiirinen osuus koostuu kohdeyritykselle tehdystä markkinointisuunnitelmasta ja sen eri vaiheista kuten lähtökohta-analyyseista ja toimenpiteiden valinnasta. Työ on tutkimus- ja suunnittelutyö, joka tehdään toimeksiantona Kössin Halli Oy:lle. Kössin Halli on Laihialla sijaitseva vanhanajan kyläkauppaperiaatteella toimiva sekatavarakauppa. Työn tavoitteena on löytää Kössin Hallille sopivat markkinointitoimet ja laatia tutkimustyön perusteella operatiivinen markkinointisuunnitelma, josta yritykselle olisi todellista hyötyä. Operatiivinen markkinointisuunnitelma on käytäntöpainotteinen suunnitelma, joka tehdään tavallisesti vuodeksi kerrallaan. Kössin Hallin markkinointisuunnitelma tehdään vuodelle 2011. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on toteuttaa yrityk-sen missiota kohti vision saavuttamista. Kössin Hallin visio sisältää vaatimukset olla tunnettu vanhanajan kyläkauppaperinteistä sekä esimerkillisestä henkilökohtaisesta palvelusta. Markkinointisuunnitelman toimenpiteet tähtäävät tähän tavoitteeseen. Suunnitelma sisältää toimenpiteitä saatavuuden parantamiseksi ja paremman mielikuvan sekä tunnettuuden rakentamiseksi. Suunnitelmassa on hyödynnetty edellisten vuosien markkinointikeinoja, joiden käyttöä on tehostettu suunnitelmallisuudella ja tavoitteellisuudella.