ECDL Finlandin markkinointiviestinnän kehittäminen
Kiiskinen, Siiri; Väänänen, Mirva (2010)
Kiiskinen, Siiri
Väänänen, Mirva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712334
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli selvittää ECDL Finlandin markkinointiviestinnän tilaa ja antaa kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän parantamiseksi. Lisäksi suunnittelimme ja teimme yritykselle markkinointimateriaaleja. Vuonna 2006 perustettu ECDL Finland on voittoa tavoittelemattoman kansainvälisen ECDL-säätiön tytäryhtiö. Yritys myöntää kansainvälisiä tietokoneajokorttitutkintoja Suomessa.
Tutkimuksen päätehtävänä on ECDL Finlandin markkinointiviestinnän kehittäminen. Alaongelmiksi muodostuivat seuraavat kysymykset: mikä on yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tila asiakkaiden näkökulmasta ja millä keinoilla sitä voitaisiin kehittää. Teimme kaksi erillistä kyselyä ECDL Finlandin tämänhetkisille sekä mahdollisille tuleville asiakkaille, jotka lähetimme sähköpostilla. Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Teimme tutkimuksen kevään 2010 aikana.
Tutkimustulosten avulla saimme selville ECDL Finlandin tämänhetkisen markkinointiviestinnän tilan ja mihin markkinointiviestinnän keinoihin yrityksen kannattaa panostaa. Yleisesti ottaen asiakkaat olivat tyytyväisiä ECDL Finlandin markkinointiviestintään. Tärkeimmäksi markkinointiviestinnän kanavaksi nousivat verkkomediat, kuten kotisivut, sähköposti ja sosiaaliset mediat. Näiden pohjalta annamme yritykselle muutamia realistisia markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia.
Osana opinnäytetyötämme teimme markkinointimateriaaleja ECDL Finlandille. Lähtökohtana materiaalien teossa oli yhtenäisen ja raikkaan ilmeen rakentaminen. Materiaalien suunnittelussa oli otettava huomioon ECDL-säätiön ja ECDL Finlandin yleisilme värityksineen ja logoineen. Suunnittelimme yritykselle uuden PowerPoint-diapohjan, jota tullaan käyttämään kaikissa yrityksen PowerPoint-pohjaisissa esityksissä. Teimme erilaisia PowerPoint-esityksiä, joissa käytimme uutta pohjaa, ja muutamia esitteitä. Markkinointimateriaalit teimme syksyn 2009 aikana.
Tutkimuksen päätehtävänä on ECDL Finlandin markkinointiviestinnän kehittäminen. Alaongelmiksi muodostuivat seuraavat kysymykset: mikä on yrityksen nykyisen markkinointiviestinnän tila asiakkaiden näkökulmasta ja millä keinoilla sitä voitaisiin kehittää. Teimme kaksi erillistä kyselyä ECDL Finlandin tämänhetkisille sekä mahdollisille tuleville asiakkaille, jotka lähetimme sähköpostilla. Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Teimme tutkimuksen kevään 2010 aikana.
Tutkimustulosten avulla saimme selville ECDL Finlandin tämänhetkisen markkinointiviestinnän tilan ja mihin markkinointiviestinnän keinoihin yrityksen kannattaa panostaa. Yleisesti ottaen asiakkaat olivat tyytyväisiä ECDL Finlandin markkinointiviestintään. Tärkeimmäksi markkinointiviestinnän kanavaksi nousivat verkkomediat, kuten kotisivut, sähköposti ja sosiaaliset mediat. Näiden pohjalta annamme yritykselle muutamia realistisia markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia.
Osana opinnäytetyötämme teimme markkinointimateriaaleja ECDL Finlandille. Lähtökohtana materiaalien teossa oli yhtenäisen ja raikkaan ilmeen rakentaminen. Materiaalien suunnittelussa oli otettava huomioon ECDL-säätiön ja ECDL Finlandin yleisilme värityksineen ja logoineen. Suunnittelimme yritykselle uuden PowerPoint-diapohjan, jota tullaan käyttämään kaikissa yrityksen PowerPoint-pohjaisissa esityksissä. Teimme erilaisia PowerPoint-esityksiä, joissa käytimme uutta pohjaa, ja muutamia esitteitä. Markkinointimateriaalit teimme syksyn 2009 aikana.