Asiakkaiden kokemukset kasvisravintoloista Eat.fi -sivustolla
Savolainen, Mika (2010)
Savolainen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia arvioita asiakkaat antoivat kasvisravintoloiden ruuasta ja mausta Eat.fi –sivustolla. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimusaineisto kerättiin Eat.fi –palvelusta. Tutkimuskohde rajattiin Helsingin kasvisravintoloihin, ja aineisto poimittiin helmikuussa 2010 Eat.fi –sivustolta. Lisäksi työssä kartoitettiin keskustelun yleistä sävyä kasvisravintoloista. Aineistosta voitiin päätellä, että kasvisravintoloilla on kysyntää ja palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Aiheen ajankohtaisuutta ilmentävät keskustelut sosiaalisesta mediasta, kasvisruo-kailusta, ekologisuudesta ja eettisyydestä. Tutkittaessa sosiaalisen median mahdollisuuksia havaittiin, että sitä hyödynnetään vielä vähän. Tutkimus osoittaa, että toimialalle olisi myönteistä hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia, koska vuorovaikutteisuus asiakkaan kanssa auttaa parantamaan yrityksen kehittymistä. Seuraamalla sosiaalista mediaa omasta yrityksestä saadaan nopeasti yleiskuva tuotteesta, palvelusta ja imagosta. Haastattelututkimus parantaisi tutkimuksen luotettavuutta ja antaisi syventävämmän katsauksen kasvisravintoloista Helsingissä. Tutkimustulosta voidaan pitää kohtuullisen luotettavana arvioitaessa keskusteluilmapiiriä sosiaalisessa mediassa.