Johtamismallin kehittäminen Pohjois-Karjalan ammattiopisto Valtimolla
Saarimaa, Mikko (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512225
Tiivistelmä
Ihmisten tieto ja taito kasvaa sekä muuttuu ajan kuluessa, se luo paineita organisaation johdolle muuttaa johta-mista muutokseen sopivaksi. Johtamismallin tulisi pysyä mukana tässä jatkuvassa muutoksessa. Muutokseen täytyy vastata kehittämällä organisaation johtamismallia paremmin tulevaisuuteen mukautuvaksi.
Tässä tutkumustyössä on tarkoitus kehittää Pohjois-Karjalan ammattiopisto Valtimon johtamismallia. Johtamismallilla tarkoitetaan organisaation rakennetta ja johtamistoimenpiteiden sisältöä, aikatauluja sekä työkaluja, jotka on yhteisesti sovittu. Organisaation nykyinen johtamismalli ei ole tuottanut henkilöstölle tunnetta, jossa johdon koetaan olevan paikalla tarvittaessa ja jalkautuvan arjen toimintaan opetuksen johtamisessa. Tutkimuksessa on tarkoitus kehittää ammattiopisto Valtimon johtamismallia, jotta tulevaisuudessa päästään parempiin tuloksiin opetuksen johtamisessa.
Tutkimuksessa johtamismallia kehitettiin yksinkertaistamalla organisaatiomallia kahden linjajohtajan mallista yhden koulutusjohtajan malliin. Malli kehitettiin tutkimuksessa käsitellyn teorian, vertailuorganisaation toiminnan tutkimisen sekä henkilökunnan ja rehtorin haastattelututkimuksen pohjalta. Tutkimuksen analyysin pohjalta syntyi johtamismallille työkaluja opetuksen johtamisprosessin hallintaan. Tutkimuksessa kehitetyt työkalut ovat organisaation- ja henkilökohtainen tuloskortti sekä vuosikello opetuksen johtamiseen. Näiden avulla tutkimuksessa kehitetty johtamismalli voi vastata opetuksen kehittyviin haasteisiin nyt ja tulevaisuudessa.
Tässä tutkumustyössä on tarkoitus kehittää Pohjois-Karjalan ammattiopisto Valtimon johtamismallia. Johtamismallilla tarkoitetaan organisaation rakennetta ja johtamistoimenpiteiden sisältöä, aikatauluja sekä työkaluja, jotka on yhteisesti sovittu. Organisaation nykyinen johtamismalli ei ole tuottanut henkilöstölle tunnetta, jossa johdon koetaan olevan paikalla tarvittaessa ja jalkautuvan arjen toimintaan opetuksen johtamisessa. Tutkimuksessa on tarkoitus kehittää ammattiopisto Valtimon johtamismallia, jotta tulevaisuudessa päästään parempiin tuloksiin opetuksen johtamisessa.
Tutkimuksessa johtamismallia kehitettiin yksinkertaistamalla organisaatiomallia kahden linjajohtajan mallista yhden koulutusjohtajan malliin. Malli kehitettiin tutkimuksessa käsitellyn teorian, vertailuorganisaation toiminnan tutkimisen sekä henkilökunnan ja rehtorin haastattelututkimuksen pohjalta. Tutkimuksen analyysin pohjalta syntyi johtamismallille työkaluja opetuksen johtamisprosessin hallintaan. Tutkimuksessa kehitetyt työkalut ovat organisaation- ja henkilökohtainen tuloskortti sekä vuosikello opetuksen johtamiseen. Näiden avulla tutkimuksessa kehitetty johtamismalli voi vastata opetuksen kehittyviin haasteisiin nyt ja tulevaisuudessa.