THE CONSULTATION SERVICES PROVIDED FOR NEW IMMIGRANT ENTREPRENEURS : Case: Enterprise Agency Luotsi
Koivu, Hanna-Riitta (2010)
Koivu, Hanna-Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512189
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yritysneuvontapalvelut aloitteleville maahanmuuttajayrittäjille on järjestetty, ja mitä tulisi ottaa huomioon niiden järjestelyissä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Yrityspalvelukeskus Luotsin kanssa.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä tapaustutkimus. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu katsauksesta maahanmuuttajayrittäjyyteen ja maahanmuuttajayrittäjille suunnattujen yritysneuvontapalveluiden esittelystä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka tehtiin talvella 2010. Näiden haastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa haastateltujen kokemuksista asiakkuudesta Yrityspalvelukeskus Luotsissa.
Tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajayrittäjät ovat olleet näennäisen tyytyväisiä saamiinsa yritysneuvontapalveluihin; kuitenkin tietyt asiat vaativat kehittämistä.
Haasteellisinta maahanmuuttajayrittäjille Yrityspalvelukeskus Luotsin asiakkaina on ollut kieleen ja ymmärrykseen yritysneuvojan ja yrittäjän välillä liittyvät ongelmat.
Johtopäätöksenä todettakoon, että koska maahanmuuttajien yrittäjyys tukee sekä Suomen kansantaloutta että maahanmuuttajien kotouttamista, heidän tarpeensa tulee ottaa huomioon yritysneuvontapalveluita järjestettäessä. Huomioonotettavia asioita ovat kommunikaation kehittäminen sekä opastus suomalaiseen liike-elämään ja sen lainalaisuuksiin.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä tapaustutkimus. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu katsauksesta maahanmuuttajayrittäjyyteen ja maahanmuuttajayrittäjille suunnattujen yritysneuvontapalveluiden esittelystä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka tehtiin talvella 2010. Näiden haastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa haastateltujen kokemuksista asiakkuudesta Yrityspalvelukeskus Luotsissa.
Tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajayrittäjät ovat olleet näennäisen tyytyväisiä saamiinsa yritysneuvontapalveluihin; kuitenkin tietyt asiat vaativat kehittämistä.
Haasteellisinta maahanmuuttajayrittäjille Yrityspalvelukeskus Luotsin asiakkaina on ollut kieleen ja ymmärrykseen yritysneuvojan ja yrittäjän välillä liittyvät ongelmat.
Johtopäätöksenä todettakoon, että koska maahanmuuttajien yrittäjyys tukee sekä Suomen kansantaloutta että maahanmuuttajien kotouttamista, heidän tarpeensa tulee ottaa huomioon yritysneuvontapalveluita järjestettäessä. Huomioonotettavia asioita ovat kommunikaation kehittäminen sekä opastus suomalaiseen liike-elämään ja sen lainalaisuuksiin.