Matkailun alan aikuisopiskelijoiden tarpeet ja toiveet keväällä 2010
Meronen, Maija (2010)
Meronen, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412161
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Lahden ammattikorkeakoulun Matkailun alan ikuisopiskelijoiden opintoihin liittyviä tarpeita ja toiveita.
Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijoille lähetettiin sähköpostikutsu loppuvuodesta 2009. Siinä heitä pyydettiin kertomaan vapaamuotoisesti kokemuksiaan ja odotuksiaan opinnoista. Tällä tavoin etsittiin erilaisia teemoja, joiden avulla laadittiin lomake sähköistä kyselyä varten.
Voimakkaimmin esiin nousseet neljä teemaa liittyivät opintojen alkuvaiheeseen, opintojen käytännön toteutuksiin, vertaistukeen sekä yhteydenpitoon opettajien kanssa.
Sähköisen kyselyn tarkoituksena oli saada määrällistä ja myös lisää laadullista tietoa näistä teemoista. Webropol-kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2010.
Saatujen tulosten perusteella aikuisopiskelijat haluavat mahdollisuuden ainakin osittain opiskella omana ryhmänään. Opintojen käytännön toteutuksiin toivotaan monipuolisuutta, jolloin kursseja järjestettäisiin myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Vertaistuki on tärkeää aikuisopiskelijoille. Tutor-ryhmätapaamisia tulee järjestää säännöllisesti opintojen alusta lähtien.
Kiireellisin asia, johon tulee puuttua, on yhteydenpidon kehittäminen opiskelijoiden ja opettajien välillä. Opiskelijat eivät saa vastausta lähettämiinsä sähköposteihin kohtuullisessa ajassa.
Saatuja vastauksia ja kehitysehdotuksia käytetään Matkailun alan aikuisopiskelijoiden opintojen kehittämiseen ja parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijoille lähetettiin sähköpostikutsu loppuvuodesta 2009. Siinä heitä pyydettiin kertomaan vapaamuotoisesti kokemuksiaan ja odotuksiaan opinnoista. Tällä tavoin etsittiin erilaisia teemoja, joiden avulla laadittiin lomake sähköistä kyselyä varten.
Voimakkaimmin esiin nousseet neljä teemaa liittyivät opintojen alkuvaiheeseen, opintojen käytännön toteutuksiin, vertaistukeen sekä yhteydenpitoon opettajien kanssa.
Sähköisen kyselyn tarkoituksena oli saada määrällistä ja myös lisää laadullista tietoa näistä teemoista. Webropol-kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2010.
Saatujen tulosten perusteella aikuisopiskelijat haluavat mahdollisuuden ainakin osittain opiskella omana ryhmänään. Opintojen käytännön toteutuksiin toivotaan monipuolisuutta, jolloin kursseja järjestettäisiin myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Vertaistuki on tärkeää aikuisopiskelijoille. Tutor-ryhmätapaamisia tulee järjestää säännöllisesti opintojen alusta lähtien.
Kiireellisin asia, johon tulee puuttua, on yhteydenpidon kehittäminen opiskelijoiden ja opettajien välillä. Opiskelijat eivät saa vastausta lähettämiinsä sähköposteihin kohtuullisessa ajassa.
Saatuja vastauksia ja kehitysehdotuksia käytetään Matkailun alan aikuisopiskelijoiden opintojen kehittämiseen ja parantamiseen.