Barnfamiljen som konsument av hotelltjänster
Österman, Anette (2010)
Österman, Anette
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412147
Tiivistelmä
Syftet med det här arbetet är att skapa förståelse för vilka kriterier som styr familjerna vid val av hotell, undersökningen utreder även ifall uppdragsgivaren, ”Hotellföretaget”, anses familjevänligt. Konkurrensen inom hotellverksamheten är stor, de största hotell-kedjorna i Finland erbjuder liknande tjänster och därför är tävlan om kunderna enorm. Hotellföretaget är starkt på marknaden för affärsresenärer och fritidsresor för vuxna men på marknaden för barnfamiljer blir företaget efter sina konkurrenter.
För att uppnå syftet behandlar arbetets teori tjänsteprodukter, vad definierar en bra tjänst och huruvida det är viktigt med personalens aktiva engagemang, kundens konsument beteende behandlas grundligt för att få en djupare uppfattning om alla delmoment som kunden tar i beaktande innan ett slutligt beslut fattas. Teoridelen fungerar som referensram för den kvantitativa undersökningen. Respondenterna består av 88 familjer som övernattat på Hotellföretaget under veckorna åtta, nio och tio år 2010.
Undersökningens resultat visar att Hotellföretaget anses familjevänligt men att det finns flera möjligheter för vidare utveckling för att kunna konkurrera med marknadsledarna. Barnen uppmärksammas på ett vänligt sätt men den grundläggande hotellprodukten bör utvecklas för att passa familjer av olika storlekar. Hotellföretagets klara fördelar är det centrala läget med tanke på tillgång till tjänster och stadens fritidstjänster samt ett förmånligt pris och god kvalitet. The aim of this study is to describe what criteria families rely on when choosing a specific hotel for accommodation and whether the Hotelcompany is family orientated or not. The competition within the hotel chains in Finland is immense, partly because the main competitors offer similar products and have the same target group. The commissioning company has strong market share for business travel and leisure travel for couples but is slacking behind in sales for families with children.
The theoretical part, focusing on products with a service nature and consumer behavior, works as a frame of reference for the quantitative survey. The survey studies mainly the service quality of the hotel and whether the children are taken into consideration. The respondents consist of 88 families that stayed as guests at the Hotelcompany during weeks eight, nine and ten in the year 2010.
The result of the survey show that the Hotelcompany is considered family friendly and it resulted in ideas for possible changes for better future success in sales of products for families. The children are greeted in a friendly manner and the personnel are considered helpful, but the main product is to be developed to be better suited for families of different size. The Hotelcompany is appreciated for its central locations, which make it easy within reach for leisure activities in the city, it is also praised for its affordable prices and good quality.
För att uppnå syftet behandlar arbetets teori tjänsteprodukter, vad definierar en bra tjänst och huruvida det är viktigt med personalens aktiva engagemang, kundens konsument beteende behandlas grundligt för att få en djupare uppfattning om alla delmoment som kunden tar i beaktande innan ett slutligt beslut fattas. Teoridelen fungerar som referensram för den kvantitativa undersökningen. Respondenterna består av 88 familjer som övernattat på Hotellföretaget under veckorna åtta, nio och tio år 2010.
Undersökningens resultat visar att Hotellföretaget anses familjevänligt men att det finns flera möjligheter för vidare utveckling för att kunna konkurrera med marknadsledarna. Barnen uppmärksammas på ett vänligt sätt men den grundläggande hotellprodukten bör utvecklas för att passa familjer av olika storlekar. Hotellföretagets klara fördelar är det centrala läget med tanke på tillgång till tjänster och stadens fritidstjänster samt ett förmånligt pris och god kvalitet.
The theoretical part, focusing on products with a service nature and consumer behavior, works as a frame of reference for the quantitative survey. The survey studies mainly the service quality of the hotel and whether the children are taken into consideration. The respondents consist of 88 families that stayed as guests at the Hotelcompany during weeks eight, nine and ten in the year 2010.
The result of the survey show that the Hotelcompany is considered family friendly and it resulted in ideas for possible changes for better future success in sales of products for families. The children are greeted in a friendly manner and the personnel are considered helpful, but the main product is to be developed to be better suited for families of different size. The Hotelcompany is appreciated for its central locations, which make it easy within reach for leisure activities in the city, it is also praised for its affordable prices and good quality.