Työyhteisöviestinnän nykytila ja kehittäminen : case: Peruspalvelukeskus Oiva, hallinto- ja talouspalvelut
Perttula, Leea (2010)
Perttula, Leea
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061312078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061312078
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työyhteisöviestinnän nykytilaa ja kehittämistarvetta tutkimusorganisaatiossa. Työyhteisöviestintää on vaikea määritellä, se on vuorovaikutusta, vastavuoroisuutta ja arvostusta, se on osa kaikkea tekemistä ja elämistä työyhteisössä. Toimiva työyhteisöviestintä ja avoin tiedonkulku ovat jokaiselle työyhteisölle haasteita. Hyvä työyhteisöviestintä vaatii yhteistyötä, josta jokainen on vastuussa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen organisaatio oli Peruspalvelukeskus Oiva-liikelaitos hallinto- ja talouspalvelut. Tutkimus alkoi vuonna 2008 opiskelutyönä tehdyllä Webropol-kyselyllä, josta syntyi tarve jatkotutkimukselle. Jatkotutkimus toteutettiin joulukuussa 2009 käyttäen teemahaastattelua, joka aloitettiin nykytilan kartoituksella haastattelemalla esimiestä ja henkilöstöä. Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeorganisaation esimiehen ja henkilöstön arvioita, näkemyksiä ja kokemuksia työyhteisöviestinnän merkityksestä ja nykytilasta. Lisäksi työssä tutkittiin eri viestintäkanavien tärkeyttä ja toimivuutta sekä kehitysehdotuksia viestinnän kehittämiseksi.
Organisaation hajaantuneisuus nähdään viestintää vaikeuttavana tekijänä, mutta myös viestinnän kehittämiseen pakottavana tekijänä. Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät odottavat kehitystä toimivampaan työyhteisöviestintään. Tuloksista tuli esille, että hyvä työyhteisöviestintä on erittäin tärkeää kaiken työskentelyn kannalta. Tärkeimpinä kehittämisen alueisiin kuluvat päivittäiset tiedotukset, kokouskäytänteet ja intranetin käytön laajempi hyödyntäminen viestinnässä.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen organisaatio oli Peruspalvelukeskus Oiva-liikelaitos hallinto- ja talouspalvelut. Tutkimus alkoi vuonna 2008 opiskelutyönä tehdyllä Webropol-kyselyllä, josta syntyi tarve jatkotutkimukselle. Jatkotutkimus toteutettiin joulukuussa 2009 käyttäen teemahaastattelua, joka aloitettiin nykytilan kartoituksella haastattelemalla esimiestä ja henkilöstöä. Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeorganisaation esimiehen ja henkilöstön arvioita, näkemyksiä ja kokemuksia työyhteisöviestinnän merkityksestä ja nykytilasta. Lisäksi työssä tutkittiin eri viestintäkanavien tärkeyttä ja toimivuutta sekä kehitysehdotuksia viestinnän kehittämiseksi.
Organisaation hajaantuneisuus nähdään viestintää vaikeuttavana tekijänä, mutta myös viestinnän kehittämiseen pakottavana tekijänä. Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät odottavat kehitystä toimivampaan työyhteisöviestintään. Tuloksista tuli esille, että hyvä työyhteisöviestintä on erittäin tärkeää kaiken työskentelyn kannalta. Tärkeimpinä kehittämisen alueisiin kuluvat päivittäiset tiedotukset, kokouskäytänteet ja intranetin käytön laajempi hyödyntäminen viestinnässä.