Sisäisen markkinoinnin kehittäminen : Case: Vierumäki Country Club Oy
Koivisto, Tytti; Päivärinta, Anniina (2010)
Koivisto, Tytti
Päivärinta, Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Vierumäen ravintolamaailman sisäisen markkinoinnin kehittäminen. Työn tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia Vierumäen ravinto-loiden sisäistä markkinointia koskien. Työ on muodoltaan toiminnallinen opinnäy-tetyö, ja sen tuotoksena tehdään sisäisen markkinoinnin opas ravintoloiden esimiesten käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään matkailuyritystä toimintaympäristönä sekä matkailuyrityksen markkinoinnin eri muotoja ja markkinointiviestintää. Li-säksi siinä perehdytään sisäisen markkinoinnin keinoihin ja kanaviin, joita ovat liikeidean sisäistäminen, kouluttaminen ja perehdyttäminen, motivointi ja kannus-teet, motivoiva esimiestyö, sisäinen viestintä sekä asenne- ja viestintäjohtaminen. Työn teoriapohja muodostuu myös osittain Vierumäen ravintolatoimen henkilö-kunnalta saaduista haastatteluista.
Haastatteluiden pohjalta havaittiin, että koulutus ja motivointi ovat hyvällä mallil-la. Perehdyttämisen keinot ovat toimivat, mutta niiden toteutumisessa on puutteita. Eniten kehitettävää löytyy sisäisestä viestinnästä, sillä informaatio ei kulje tar-peeksi hyvin yksiköiden sisällä saati niiden välillä. Myös kannustejärjestelmä vaa-tii uudistamista.
Työn tuotoksena syntyneessä oppaassa on paneuduttu edellä mainittuihin asioihin, ja siinä on tuotu esiin kehitysehdotuksia ja uudenlaisia toimintamalleja. Oppaan tarkoituksena on helpottaa ja selkeyttää yksiköiden sisäistä sekä keskinäistä toi-mintaa. Oppaassa annettujen konkreettisten parannusehdotusten ja esimerkkien kautta pyritään myös tuottamaan taloudellista hyötyä koko ravintolamaailmalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään matkailuyritystä toimintaympäristönä sekä matkailuyrityksen markkinoinnin eri muotoja ja markkinointiviestintää. Li-säksi siinä perehdytään sisäisen markkinoinnin keinoihin ja kanaviin, joita ovat liikeidean sisäistäminen, kouluttaminen ja perehdyttäminen, motivointi ja kannus-teet, motivoiva esimiestyö, sisäinen viestintä sekä asenne- ja viestintäjohtaminen. Työn teoriapohja muodostuu myös osittain Vierumäen ravintolatoimen henkilö-kunnalta saaduista haastatteluista.
Haastatteluiden pohjalta havaittiin, että koulutus ja motivointi ovat hyvällä mallil-la. Perehdyttämisen keinot ovat toimivat, mutta niiden toteutumisessa on puutteita. Eniten kehitettävää löytyy sisäisestä viestinnästä, sillä informaatio ei kulje tar-peeksi hyvin yksiköiden sisällä saati niiden välillä. Myös kannustejärjestelmä vaa-tii uudistamista.
Työn tuotoksena syntyneessä oppaassa on paneuduttu edellä mainittuihin asioihin, ja siinä on tuotu esiin kehitysehdotuksia ja uudenlaisia toimintamalleja. Oppaan tarkoituksena on helpottaa ja selkeyttää yksiköiden sisäistä sekä keskinäistä toi-mintaa. Oppaassa annettujen konkreettisten parannusehdotusten ja esimerkkien kautta pyritään myös tuottamaan taloudellista hyötyä koko ravintolamaailmalle.