Shoppingturism i Helsingfors : Fallstudie Forum
Michelsson, Annika (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Michelsson, Annika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061111994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061111994
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att ta reda på varför de utländska turisterna kommer till köpcentret Forum och vad de anser är bra i köpcentret under nyårssäsongen 2010. Delsyftet var att ta reda på vad köpcentret kunde utveckla för att bli en mera lockande shoppingdestination för de utländska turisterna.
Teoridelen delades i två delar; shoppingturism, tjänsteutveckling och tjänstekvalitet. Med denna teoretiska referensram som bas gjordes en kvantitativ undersökning. Enkäterna delades ut i pappersform till de utländska turister som befann sig i Forum under nyårssäsongen. Enkäten var översatt på svenska, engelska och ryska. Undersökningen gav 60 svar som sedan analyserades.
Det mest tydliga och betydelsefulla resultat som undersökningen gav, var att Forums centrala läge har gjort köpcentret lätt tillgängligt för de shoppingintresserade utländska turisterna. En av de största orsakerna att komma till Forum har varit för att bekanta sig med utbudet av varor och tjänster, använda sig av tax-free shoppingmöjligheterna och göra souveniruppköp. Undersökningsresultatet visar att en stor del respondenter har varit belåtna Forums utbud av varor och tjänster. Det centrala läget, atmosfären och kundtjänsten hade också fått bra kundfeedback. Ett par intressanta förbättringsförslag kom fram i undersökningen. Köpcentret Forum har ännu bra möjligheter att utvecklas och bli en ännu bättre shoppingdestination för de utländska turisterna i framtiden. The aim of this thesis was to find out why the foreign tourists come to Forum, and what they think is good about the shopping center during the New Year 2010. The aim was also to get an understanding on how the shopping center could improve to become an even more attractive shopping destination for the foreign tourists.
The theory is divided in two parts: shopping tourism and service development & service quality. With the theoretical references as a frame, a quantitative research was prepared. The questionnaire was handed out to foreign tourists who were in Forum during the New Year. The questionnaire was translated to English, Swedish and Russian. The survey gave 60 respondents, which were afterwards analyzed.
The most noticeable and meaningful results of the research, was the fact that Forum’s central location made it possible for tourist, who like to shop to easily get access to the shopping center. The primary reasons to come to Forum have been to get acquainted with the services and products, shop tax-free goods and buy souvenirs. The results show that many have been pleased by Forum’s selection of services and products. The location, atmosphere and customer service has also got good feedback. A couple of interesting improvement suggestions came up in the research. Shopping center Forum still has good potential to further develop and become an even better shopping destination for the foreign tourist in the future.
Teoridelen delades i två delar; shoppingturism, tjänsteutveckling och tjänstekvalitet. Med denna teoretiska referensram som bas gjordes en kvantitativ undersökning. Enkäterna delades ut i pappersform till de utländska turister som befann sig i Forum under nyårssäsongen. Enkäten var översatt på svenska, engelska och ryska. Undersökningen gav 60 svar som sedan analyserades.
Det mest tydliga och betydelsefulla resultat som undersökningen gav, var att Forums centrala läge har gjort köpcentret lätt tillgängligt för de shoppingintresserade utländska turisterna. En av de största orsakerna att komma till Forum har varit för att bekanta sig med utbudet av varor och tjänster, använda sig av tax-free shoppingmöjligheterna och göra souveniruppköp. Undersökningsresultatet visar att en stor del respondenter har varit belåtna Forums utbud av varor och tjänster. Det centrala läget, atmosfären och kundtjänsten hade också fått bra kundfeedback. Ett par intressanta förbättringsförslag kom fram i undersökningen. Köpcentret Forum har ännu bra möjligheter att utvecklas och bli en ännu bättre shoppingdestination för de utländska turisterna i framtiden.
The theory is divided in two parts: shopping tourism and service development & service quality. With the theoretical references as a frame, a quantitative research was prepared. The questionnaire was handed out to foreign tourists who were in Forum during the New Year. The questionnaire was translated to English, Swedish and Russian. The survey gave 60 respondents, which were afterwards analyzed.
The most noticeable and meaningful results of the research, was the fact that Forum’s central location made it possible for tourist, who like to shop to easily get access to the shopping center. The primary reasons to come to Forum have been to get acquainted with the services and products, shop tax-free goods and buy souvenirs. The results show that many have been pleased by Forum’s selection of services and products. The location, atmosphere and customer service has also got good feedback. A couple of interesting improvement suggestions came up in the research. Shopping center Forum still has good potential to further develop and become an even better shopping destination for the foreign tourist in the future.