Efecte-järjestelmän hyödyntäminen ja kehittäminen ITIL-käytäntöihin pohjautuvassa palvelunhallinnassa
Karppanen, Ari (2010)
Karppanen, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911894
Tiivistelmä
Englannin hallitus aloitti 1980-luvun lopulla tutkimuksen menestyksekkäimpien organisaatioiden palvelunhallinnasta. Tutkimus tuotti kirjasarjan, joka sai nimekseen IT Infrastructure Library (ITIL). ITIL-kirjat selvittivät, kuinka IT-palvelunhallintaa voidaan käyttää liiketoiminnan tukena. Kirjasarjan kehityksen toisessa vaiheessa uudet teknologia-arkkitehtuurit, virtualisointi sekä ulkoistaminen, osoittautuivat tärkeimmiksi asioiksi. ITIL-käsitteet ovat muodostuneet johtavaksi käytännöksi IT-palvelunhallinnassa.
Efecte on tietohallinnon toimintaa tehostava järjestelmä, joka tarjoaa ratkaisuja sopimustiedon, hankintojen, IT-omaisuuden ja palvelunhallinnan alueella. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten ITIL-palvelunhallinnan käytäntöjä voidaan hyödyntää Efecte-järjestelmän käytössä ja kuinka järjestel-mää voidaan kehittää niin, että sitä voitaisiin enemmän hyödyntää ITILin parhaissa käytännöissä. Tutkimus tehtiin kuvaamalla Efecte-järjestelmää ja ITIL-käytäntöjä ja etsimällä niitä Efecten työkalu-ja, joita voidaan hyödyntää ITIL-palvelunhallinnassa. Samaan aikaan tutkittiin, kuinka Efecte-järjestelmää voitaisiin hyödyntää enemmän ITIL-käytännöissä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että liikelaitos Medikesin käytössä olevaa Efecte-järjestelmää voidaan hyödyntää useilla ITIL-palvelunhallinnan alueilla, mutta sitä täytyy kehittää, että sitä voitaisiin enemmän hyödyntää ITILin palvelunhallinnassa
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa Efecteä tai vastaavia järjestelmiä ITILin par-haisiin käytäntöihin perustuvaksi sekä vastaavanlaisia projekteja suunniteltaessa.
Efecte on tietohallinnon toimintaa tehostava järjestelmä, joka tarjoaa ratkaisuja sopimustiedon, hankintojen, IT-omaisuuden ja palvelunhallinnan alueella. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten ITIL-palvelunhallinnan käytäntöjä voidaan hyödyntää Efecte-järjestelmän käytössä ja kuinka järjestel-mää voidaan kehittää niin, että sitä voitaisiin enemmän hyödyntää ITILin parhaissa käytännöissä. Tutkimus tehtiin kuvaamalla Efecte-järjestelmää ja ITIL-käytäntöjä ja etsimällä niitä Efecten työkalu-ja, joita voidaan hyödyntää ITIL-palvelunhallinnassa. Samaan aikaan tutkittiin, kuinka Efecte-järjestelmää voitaisiin hyödyntää enemmän ITIL-käytännöissä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että liikelaitos Medikesin käytössä olevaa Efecte-järjestelmää voidaan hyödyntää useilla ITIL-palvelunhallinnan alueilla, mutta sitä täytyy kehittää, että sitä voitaisiin enemmän hyödyntää ITILin palvelunhallinnassa
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa Efecteä tai vastaavia järjestelmiä ITILin par-haisiin käytäntöihin perustuvaksi sekä vastaavanlaisia projekteja suunniteltaessa.