Digitaalinen värimäärittely : Värimäärittelijän rooli elokuvan jälkituotannossa
Ruohela, Inka (2010)
Ruohela, Inka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911893
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytteessäni kuvaan värimäärittelijän ammatin keskeisimmät tehtävät ja vastuualueet. Kerron kuinka alan lähivuosina tapahtunut nopea kehitys on muuttanut värimäärittelijän työtä ja miten uudet työvälineet vaikuttavat värimäärittelijän moninaisiin tehtäviin. Vertaan myös puolueettomasti filmi- ja videotyön eroja värimäärittelijän näkökulmasta. Viittaan paikoittain myös kuvaajan näkökulmaan, josta olen saanut tietoa työkokemukseni ja kuvaajahaastattelujeni kautta.
Käyn läpi yksityiskohtaisesti filminsiirron sekä värimäärittelyn vaiheet, koska olen huomannut termistön rikkauden aiheuttaneen toistuvasti sekaannusta työvaiheista puhuttaessa, kokeneidenkin elokuvantekijöiden keskuudessa. Toivon, että lukijan olisi helpompi asioida jälkituotantotaloissa, joissa käytetään paljon vieraskielisiä nimityksiä työvaiheille, joilla on myös hyvin merkittäviä työnkulullisia eroja. Kalustosta kerron pääasiassa laitteistopohjaisesta DaVinci 2K Plus värikorjaimesta, Philips Spirit filmiskannerista sekä tiedostopohjaisesta Autodesk Lustre värikorjaimesta, joka on tullut uudeksi työvälineekseni viimeisimpänä.
Kuvaan kappaleissa myös värimäärittelijän ja asiakkaan yhteistyötä ja kommunikointia, jonka onnistuminen on merkityksellisin tekijä hyvän lopputuloksen saamiseksi. Koen, että kirjoitustyön ansiosta olen löytänyt tämän asiakaspalveluammattini uudella tavalla ja huomaan sen ruokkivan taiteellista puoltani työmotivaatiotani kohentavasti.
Opinnäytteessäni kuvaan värimäärittelijän ammatin keskeisimmät tehtävät ja vastuualueet. Kerron kuinka alan lähivuosina tapahtunut nopea kehitys on muuttanut värimäärittelijän työtä ja miten uudet työvälineet vaikuttavat värimäärittelijän moninaisiin tehtäviin. Vertaan myös puolueettomasti filmi- ja videotyön eroja värimäärittelijän näkökulmasta. Viittaan paikoittain myös kuvaajan näkökulmaan, josta olen saanut tietoa työkokemukseni ja kuvaajahaastattelujeni kautta.
Käyn läpi yksityiskohtaisesti filminsiirron sekä värimäärittelyn vaiheet, koska olen huomannut termistön rikkauden aiheuttaneen toistuvasti sekaannusta työvaiheista puhuttaessa, kokeneidenkin elokuvantekijöiden keskuudessa. Toivon, että lukijan olisi helpompi asioida jälkituotantotaloissa, joissa käytetään paljon vieraskielisiä nimityksiä työvaiheille, joilla on myös hyvin merkittäviä työnkulullisia eroja. Kalustosta kerron pääasiassa laitteistopohjaisesta DaVinci 2K Plus värikorjaimesta, Philips Spirit filmiskannerista sekä tiedostopohjaisesta Autodesk Lustre värikorjaimesta, joka on tullut uudeksi työvälineekseni viimeisimpänä.
Kuvaan kappaleissa myös värimäärittelijän ja asiakkaan yhteistyötä ja kommunikointia, jonka onnistuminen on merkityksellisin tekijä hyvän lopputuloksen saamiseksi. Koen, että kirjoitustyön ansiosta olen löytänyt tämän asiakaspalveluammattini uudella tavalla ja huomaan sen ruokkivan taiteellista puoltani työmotivaatiotani kohentavasti.