Huomisen Muisto - Elokuvan jälkituotannon koordinointi
Saari, Pekka (2010)
Saari, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911851
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni elokuvan jälkikäsittelyn koordinointia. Esimerkkitapaukset perustuvat käytännön kokemuksiini koskien lopputyöelokuvaani Huomisen muisto, jossa käytettiin hyvin laajasti erilaisia digitaalisia tekniikoita. Elokuvassa oli huomattava määrä erilaisia digitaalisia visuaalisia efektejä, ja se kuvattiin digitaalisella RED-kameralla.
Mieluummin kuin projektinkuvaus, opinnäytetyöni on enemmännkin ohje johon ovat suodattuneet projektissa oppimani toimivat tuotantotavat. Teknistä ja näkemyksellistä pohjaa on haettu laajasti alan lähdemateriaalista.
Kirjoitukseni kattaa nykyaikaisen digitaalisen pienelokuvatuotannon kuvan jälkikäsittelyketjun. Se painottaa digitaalisen kuvanmuokkaus- ja leikkausprosessin ymmärtämistä ja näihin liittyviä käytännön sovelluksia. Opinnäytetyö käsittelee kaikki prosessiin liittyvät osa-alueet viitteenomaisesti, pitäen pääpainon eri osa-alueitten välisissä ”silloissa”.
Erityisen laajasti käsitellään RED ONE RAW-videoformaatin käsittelyä Final Cut Studion sisällä. Tähän liittyen olen liittänyt mukaan jonkin verran yksityiskohtaista ohjeistusta, koska aihealue on verrattain uusi, eikä siitä saatavaa tietoa ole vielä helposti saatavilla.
Mieluummin kuin projektinkuvaus, opinnäytetyöni on enemmännkin ohje johon ovat suodattuneet projektissa oppimani toimivat tuotantotavat. Teknistä ja näkemyksellistä pohjaa on haettu laajasti alan lähdemateriaalista.
Kirjoitukseni kattaa nykyaikaisen digitaalisen pienelokuvatuotannon kuvan jälkikäsittelyketjun. Se painottaa digitaalisen kuvanmuokkaus- ja leikkausprosessin ymmärtämistä ja näihin liittyviä käytännön sovelluksia. Opinnäytetyö käsittelee kaikki prosessiin liittyvät osa-alueet viitteenomaisesti, pitäen pääpainon eri osa-alueitten välisissä ”silloissa”.
Erityisen laajasti käsitellään RED ONE RAW-videoformaatin käsittelyä Final Cut Studion sisällä. Tähän liittyen olen liittänyt mukaan jonkin verran yksityiskohtaista ohjeistusta, koska aihealue on verrattain uusi, eikä siitä saatavaa tietoa ole vielä helposti saatavilla.