ELO-hanke : elinympäristöt oppimisympäristönä
Ruotsalainen, Anne (2010)
Ruotsalainen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911821
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuoda esille Bovallius-ammattiopiston vaikeimmin vammaisen opiskelijoiden valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, valmentava II, opiskelumahdollisuudet ja miten niitä on kehitetty viime vuosien aikana. Vaikeimmin vammaisten opiskelijoiden opiskelupaikkoja on vähän, ja ne ovat usein kaukana kotoa. Vammaisten opiskelijoiden on vaikea lähteä opiskelemaan eri paikkakunnille kuljetus- ja asumisongelmien vuoksi, koska he tarvitsevat jatkuvaa, ympärivuorokautista apua ja tukea.
Bovallius-ammattiopistossa oli 1.1.2008–31.12.2009 välisenä aikana opetushallituksen tukema oppimisympäristöjä kehittävä hanke. ELO-hankkeen, Elinympäristöt oppimisympäristönä -hankkeen, tavoitteena oli vaikeimmin vammaisten nuorten perusopetuksen jälkeinen ammatillinen koulutus siten, että opintojen tavoitteet vastaavat opiskelijan ja hänen arkipäivän elämänympäristönsä tavoitteita ja opintojen jälkeistä aikaa.
Elo-hankkeen tavoitteena oli hyödyntää verkko- ja mobiiliopetuksen uusimpia innovaatioita sekä vakiinnuttaa ja levittää hankkeen aikana saadut tulokset muihin oppilaitoksiin. Pysyviksi käytännöiksi muodostuivat uudet vaikeimmin vammaisten opetusryhmät lähelle opiskelijoiden kotipaikkakuntaa tai kuntoutuskeskukseen sekä valmentavan opetuksen oppimisympäristöjä tukevat oppimateriaalit.
Bovallius-ammattiopistossa oli 1.1.2008–31.12.2009 välisenä aikana opetushallituksen tukema oppimisympäristöjä kehittävä hanke. ELO-hankkeen, Elinympäristöt oppimisympäristönä -hankkeen, tavoitteena oli vaikeimmin vammaisten nuorten perusopetuksen jälkeinen ammatillinen koulutus siten, että opintojen tavoitteet vastaavat opiskelijan ja hänen arkipäivän elämänympäristönsä tavoitteita ja opintojen jälkeistä aikaa.
Elo-hankkeen tavoitteena oli hyödyntää verkko- ja mobiiliopetuksen uusimpia innovaatioita sekä vakiinnuttaa ja levittää hankkeen aikana saadut tulokset muihin oppilaitoksiin. Pysyviksi käytännöiksi muodostuivat uudet vaikeimmin vammaisten opetusryhmät lähelle opiskelijoiden kotipaikkakuntaa tai kuntoutuskeskukseen sekä valmentavan opetuksen oppimisympäristöjä tukevat oppimateriaalit.