Yhteiskuntavastuu : raportointi, merkitys ja tulkinta
Salo, Katariina (2010)
Salo, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811779
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu on osa yrityksen vastuullista liiketoimintaa. Yhteiskuntavastuuksi mielletään pääsääntöisesti yhteiskuntavastuuraportti, jossa yritys käsittelee toimintansa vastuullisuutta osa-alue kerrallaan. Raportoinnissa käytettyjä osa-alueita ovat sosiaalinen, ekologinen ja taloudellinen vastuu. Yritys voi raportoinnissaan keskittyä näihin alueisiin haluamallaan tavalla, sillä raportointiin ei toistaiseksi ole olemassa määrättyjä normeja. Suuri osa kuluttajista mieltää yhteiskuntavastuun olevan ainoastaan yrityksen tapa toimia kestävän elämäntavan mukaisesti. Käsitteen ymmärtämistä ja tulkintaa hankaloittavat erilaiset raportit ja yritysten erilaiset käsitykset aiheesta. Toistaiseksi suomalaiset yritykset eivät osaa
hyödyntää yhteiskuntavastuuraportointia parhaalla mahdollisella tavalla. Raportti voi parhaimmillaan olla sekä markkinointikeino että kilpailuvaltti, mutta tällä hetkellä monet yritykset kokevat raportoinnin lähinnä lisätyönä. Toisaalta suomalaiset kuluttajat tyytyvät yrityksen vastuuttomaankin toimintatapaan ja kiinnittävät huomiota lähinnä eniten julkisuutta saaneisiin seikkoihin ja epäkohtiin. Kestävän kehityksen lisäksi esimerkiksi eettisyys työpaikalla huomioidaan usein, koska se on jatkuvasti esillä mediassa. Vaikka yhteiskuntavastuu on kuluttajille melko vieras käsite, jo nyt on nähtävissä vastuullisen liiketoiminnan merkitys asiakkaille. Kuluttajat pyrkivät valitsemaan vastuullisesti toimivia yrityksiä ja suosivat heidän tuotteitaan ja palvelujaan. Yhteiskuntavastuullisuus juontaa juurensa jo vuosikymmenien taa, ja se on kehittynyt erityisesti viime aikoina huomattavasti. Osaltaan tähän on vaikuttanut muutos yritysmaailmassa: kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota yrityksen toimintatapoihin, ja yritysten on mukauduttava niille asetettuihin toimintaehtoihin. Tulevaisuudessa on odotettavissa, että tämä suuntaus kasvattaa merkitystään yhä enemmän. Toistaiseksi kuluttajat tuntevat sanan yhteiskuntavastuu, mutta termin sisältö on melko epäselvä. Yhteiskuntavastuun saama julkisuus on vähäistä, mikä osaltaan lisää tietämättömyyttä. Suuri osa kuluttajista kaipaisikin lisätietoa aiheeseen liittyen. Yhteiskuntavastuu ja siitä raportointi ovat vieraita myös yrityksille, ja näin ollen monilta vastuullisesti toimivilta yrityksiltäkin puuttuu yhteiskuntavastuuraportti, jossa yrityksen toimintaa ja sen vastuullisuutta esitellään tarkemmin.
hyödyntää yhteiskuntavastuuraportointia parhaalla mahdollisella tavalla. Raportti voi parhaimmillaan olla sekä markkinointikeino että kilpailuvaltti, mutta tällä hetkellä monet yritykset kokevat raportoinnin lähinnä lisätyönä. Toisaalta suomalaiset kuluttajat tyytyvät yrityksen vastuuttomaankin toimintatapaan ja kiinnittävät huomiota lähinnä eniten julkisuutta saaneisiin seikkoihin ja epäkohtiin. Kestävän kehityksen lisäksi esimerkiksi eettisyys työpaikalla huomioidaan usein, koska se on jatkuvasti esillä mediassa. Vaikka yhteiskuntavastuu on kuluttajille melko vieras käsite, jo nyt on nähtävissä vastuullisen liiketoiminnan merkitys asiakkaille. Kuluttajat pyrkivät valitsemaan vastuullisesti toimivia yrityksiä ja suosivat heidän tuotteitaan ja palvelujaan. Yhteiskuntavastuullisuus juontaa juurensa jo vuosikymmenien taa, ja se on kehittynyt erityisesti viime aikoina huomattavasti. Osaltaan tähän on vaikuttanut muutos yritysmaailmassa: kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota yrityksen toimintatapoihin, ja yritysten on mukauduttava niille asetettuihin toimintaehtoihin. Tulevaisuudessa on odotettavissa, että tämä suuntaus kasvattaa merkitystään yhä enemmän. Toistaiseksi kuluttajat tuntevat sanan yhteiskuntavastuu, mutta termin sisältö on melko epäselvä. Yhteiskuntavastuun saama julkisuus on vähäistä, mikä osaltaan lisää tietämättömyyttä. Suuri osa kuluttajista kaipaisikin lisätietoa aiheeseen liittyen. Yhteiskuntavastuu ja siitä raportointi ovat vieraita myös yrityksille, ja näin ollen monilta vastuullisesti toimivilta yrityksiltäkin puuttuu yhteiskuntavastuuraportti, jossa yrityksen toimintaa ja sen vastuullisuutta esitellään tarkemmin.