Lapsiperheiden varhaisen tuen kehittäminen Maskun ktt:n ky:ssä
Kivari, Noora; Juvonen, Annemari (2010)
Kivari, Noora
Juvonen, Annemari
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811774
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa projektia, jonka tarkoituksena on kehittää lapsiperheiden palveluja sekä samalla lisätä ja vahvistaa lapsiperheiden varhaisen tuen määrää. Projekti toteutettiin yhteistyössä Maskun ktt:n ky:n kanssa. Tarkoituksena on ollut pyrkiä vastaamaan varhaisen tuentarpeisiin räätälöimällä niihin sopiva varhaisen tuen malli. Toimintamallissa äitiysneuvolassa alkaneita perhevalmennuksia jatkettiin lapsen syntymän jälkeen. Syntymän jälkeiset pienryhmät kokoontuivat neljä kertaa. Ryhmänvetäjinä toimivat äitiysneuvolan terveydenhoitajat, psykologit ja terveydenhoitajaopiskelijat yhdessä lastenneuvolan terveydenhoitajien kanssa. Toimintamallin kokeilu alkoi syksyllä 2008 ja mallin varsinaista uutta osiota kokeiltiin keväällä 2009. Keväällä 2010 opinnäytetyötä jatkettiin tekemällä materiaalipaketti vanhemmille pienryhmätoiminnan tueksi.
Kirjallisuuskatsauksessa on tarkasteltu lapsiperheiden tilannetta Suomessa, lapsiperheiden palveluita sekä neuvolan roolia lapsiperheiden varhaisessa tukemisessa. Terveyden perusta muodostetaan jo lapsuudessa ja tämän takia lasten ja nuorten terveyden edistämiseen kannattaa panostaa. Vanhemmat vaikuttavat ensisijaisesti lasten terveyteen ja hyvinvointiin, siksi on tärkeää huolehtia, että vanhemmat saavat riittävästi tukea lasten kasvattamisessa ja hoitamisessa. Tässä avainasemassa ovat äitiys- ja lastenneuvola, sillä niiden kautta tavoitetaan lähes kaikki perheet. Ongelmat lapsiperheissä ovat lisääntyneet ja sen vuoksi vanhempien ja heidän perheidensä hyvinvointiin tulisi panostaa entistä tehokkaammin ja kohdentaa tukea tarkoituksenmukaisesti.
Toimintamallia kokeiltiin kolmen eri ryhmän kanssa, jotka muodostuivat Maskun äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaista. Ryhmät koostuivat ensimmäisen lapsen saaneista vanhemmista. Vanhempien toiveita ja tarpeita kartoitettiin ennen ryhmien alkamista toivepohjalomakkeen avulla. Vastausten perusteella muodostettiin viimeisen tapaamisen sisältö. Pienryhmien jälkeen vanhemmilta kerättiin palautetta, joiden perusteella vanhemmat kokivat antoisimmaksi muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien tapaamisen sekä avoimen keskustelun heidän kanssaan. Tärkeäksi koettiin myös asiantuntijoilta saatu tieto, kun se vastasi vanhempien tarpeita. Saadun palautteen ja kokemuksen perusteella opinnäytetyön toisessa vaiheessa päädyttiin tekemään materiaalipaketti pienryhmätoiminnan tueksi. Materiaalipakettiin koottiin tuntien sisältöä sopivaksi paketiksi.
Kirjallisuuskatsauksessa on tarkasteltu lapsiperheiden tilannetta Suomessa, lapsiperheiden palveluita sekä neuvolan roolia lapsiperheiden varhaisessa tukemisessa. Terveyden perusta muodostetaan jo lapsuudessa ja tämän takia lasten ja nuorten terveyden edistämiseen kannattaa panostaa. Vanhemmat vaikuttavat ensisijaisesti lasten terveyteen ja hyvinvointiin, siksi on tärkeää huolehtia, että vanhemmat saavat riittävästi tukea lasten kasvattamisessa ja hoitamisessa. Tässä avainasemassa ovat äitiys- ja lastenneuvola, sillä niiden kautta tavoitetaan lähes kaikki perheet. Ongelmat lapsiperheissä ovat lisääntyneet ja sen vuoksi vanhempien ja heidän perheidensä hyvinvointiin tulisi panostaa entistä tehokkaammin ja kohdentaa tukea tarkoituksenmukaisesti.
Toimintamallia kokeiltiin kolmen eri ryhmän kanssa, jotka muodostuivat Maskun äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaista. Ryhmät koostuivat ensimmäisen lapsen saaneista vanhemmista. Vanhempien toiveita ja tarpeita kartoitettiin ennen ryhmien alkamista toivepohjalomakkeen avulla. Vastausten perusteella muodostettiin viimeisen tapaamisen sisältö. Pienryhmien jälkeen vanhemmilta kerättiin palautetta, joiden perusteella vanhemmat kokivat antoisimmaksi muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien tapaamisen sekä avoimen keskustelun heidän kanssaan. Tärkeäksi koettiin myös asiantuntijoilta saatu tieto, kun se vastasi vanhempien tarpeita. Saadun palautteen ja kokemuksen perusteella opinnäytetyön toisessa vaiheessa päädyttiin tekemään materiaalipaketti pienryhmätoiminnan tueksi. Materiaalipakettiin koottiin tuntien sisältöä sopivaksi paketiksi.