Ravintopalveluiden viestintä ja sen kehittäminen sairaalaympäristössä
Kinnari, Sirpa (2010)
Kinnari, Sirpa
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811751
Tiivistelmä
Ravitsemushoito on keskeinen osa potilaan hyvää hoitoa ja huolenpitoa sairaalassa. Ravitse-mushoidon tavoitteena on kohentaa ja ylläpitää potilaan hyvää ravitsemustilaa. Se parantaa hänen elämänlaatua sekä nopeuttaa paranemista.
Tämän työn tavoitteena on selvittää ja kehittää asiakasviestintää sairaalaympäristössä. Viestin-nän kriteereitä ja vaatimuksia on tutkittu ajankohtaisesta kirjallisuudesta. Tavoitteena on paran-taa potilasasiakkaan tietoisuutta mahdollisuuksistaan tehdä valintoja omaa ravitsemushoitoa koskevissa asioissa. Lisäksi tavoitteena on tiedottaa hyvän ravitsemuksen merkityksestä osana hyvää hoitoa ja huolenpitoa sekä tiedottaa palautteenantomahdollisuuksista.
Tämä työ on tehty Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin TYKS ravintopalveluiden tarpeeseen kehittää potilastiedote, joka lähetetään kotiin sairaalan kutsukirjeen mukana ja jaettavaksi sai-raalaan saapuvalle potilaalle. Toisena tavoitteena oli muokata perusviestejä potilastiedottee-seen.
Asiakasviestinnän parantamisen ja kehittämisen tarve on lähtöisin sosiaali- ja terveysministeriön laatukriteerien julkaisusta, jossa käsiteltiin asiakasviestintää ja annettiin velvoitteet asiakasvies-tinnän lisäämisestä. Asiakasviestinnän tavoitteet rakennetaan kohderyhmän mukaan. Ravinto-palveluiden kohderyhmät ovat hyvin erilaisia ja niiden tarpeet ja vaatimukset viestinnälle ovat erilaiset.
Työn tuloksena muodostui potilastiedotemalli, joka palvelee niin potilasta itseään kuin hänen omaisia ja läheisiä sekä hoitohenkilökuntaa. Potilastiedotteen on tarkoitus rohkaista potilasta kysymään omaan ateriaan kuuluvista asioista ja tiedottaa hyvän ravitsemustilan merkityksestä paranemiseen. Potilastiedote mahdollistaa potilasasiakkaan tutustumisen ennakolta ravintopal-veluiden tarjontaan ja sairaalaan tultaessa helpottaa ja nopeuttaa hoitohenkilökunnan ravinto-asioita koskevaa haastattelua, koska potilas on jo kotona tutustunut materiaaliin..
Ravitsemuspalveluiden viestintä parantaa potilaan tunnetta hyvästä palvelusta ja lisää tyytyväi-syyttä. Viestintä lisää sisäisten asiakkaiden ja yhteistyötahojen tietoisuutta palveluiden laadusta ja toimintatavoista. Se lisää vuorovaikutusta ja kannustaa palautteenantoon.
Tämän työn tavoitteena on selvittää ja kehittää asiakasviestintää sairaalaympäristössä. Viestin-nän kriteereitä ja vaatimuksia on tutkittu ajankohtaisesta kirjallisuudesta. Tavoitteena on paran-taa potilasasiakkaan tietoisuutta mahdollisuuksistaan tehdä valintoja omaa ravitsemushoitoa koskevissa asioissa. Lisäksi tavoitteena on tiedottaa hyvän ravitsemuksen merkityksestä osana hyvää hoitoa ja huolenpitoa sekä tiedottaa palautteenantomahdollisuuksista.
Tämä työ on tehty Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin TYKS ravintopalveluiden tarpeeseen kehittää potilastiedote, joka lähetetään kotiin sairaalan kutsukirjeen mukana ja jaettavaksi sai-raalaan saapuvalle potilaalle. Toisena tavoitteena oli muokata perusviestejä potilastiedottee-seen.
Asiakasviestinnän parantamisen ja kehittämisen tarve on lähtöisin sosiaali- ja terveysministeriön laatukriteerien julkaisusta, jossa käsiteltiin asiakasviestintää ja annettiin velvoitteet asiakasvies-tinnän lisäämisestä. Asiakasviestinnän tavoitteet rakennetaan kohderyhmän mukaan. Ravinto-palveluiden kohderyhmät ovat hyvin erilaisia ja niiden tarpeet ja vaatimukset viestinnälle ovat erilaiset.
Työn tuloksena muodostui potilastiedotemalli, joka palvelee niin potilasta itseään kuin hänen omaisia ja läheisiä sekä hoitohenkilökuntaa. Potilastiedotteen on tarkoitus rohkaista potilasta kysymään omaan ateriaan kuuluvista asioista ja tiedottaa hyvän ravitsemustilan merkityksestä paranemiseen. Potilastiedote mahdollistaa potilasasiakkaan tutustumisen ennakolta ravintopal-veluiden tarjontaan ja sairaalaan tultaessa helpottaa ja nopeuttaa hoitohenkilökunnan ravinto-asioita koskevaa haastattelua, koska potilas on jo kotona tutustunut materiaaliin..
Ravitsemuspalveluiden viestintä parantaa potilaan tunnetta hyvästä palvelusta ja lisää tyytyväi-syyttä. Viestintä lisää sisäisten asiakkaiden ja yhteistyötahojen tietoisuutta palveluiden laadusta ja toimintatavoista. Se lisää vuorovaikutusta ja kannustaa palautteenantoon.