Koulutusohjelmamarkkinointi tutkimusprosessina ja operatiivisena toteutuksena. Markkinointicase: FITIM Laurea-ammattikorkeakoulun yksiköissä
Räty, Antti (2010)
Räty, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811710
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana on Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin projektiluontoisena tutkimusprosessina.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli ideoida ja suunnitella FITIM, International Food Trade Management-opintokokonaisuuden markkinointia markkinointiviestinnän eri keinojen avulla. Teoriaosuudessa kuvataan projektia työtapana ja projektin hallinnan eri vaiheita. Markkinointiviestinnän teoriaan ja keinoihin perehtymisen tarkoituksena oli löytää ja toteuttaa sellaista viestintää, että koulutukseen tulisi hakijoita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli myös ymmärtää ja kartoittaa erilaisia seikkoja, jotka vaikuttavat nuoren aikuisen koulutusvalintoihin. Työssä selvitetään kirjallisuuden ja tutkimusten valossa yleisimpiä hakeutumisen syitä ja niihin vaikuttavia erilaisia tekijöitä, mielikuvia ja tiedonsaantia sekä erilaisten markkinointikeinojen ja markkinointiviestinnän käyttökelpoisuutta.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössä on kuvata mitkä asiat kiinnostavat ja houkuttelevat nuoria aikuisia ammatinvalintaa ja koulutuspaikkaa miettiessään ja mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa koulutuksen markkinointiviestintää sekä millaisilla markkinointiviestinnän keinoilla Laureassa jo opiskeleville potentiaalisille hakijoille voidaan tarjota tietoa heidän mahdollisuudestaan hakeutua FITIM- koulutukseen?
Tutkimusote oli laadullinen tapaustutkimus ja luonteeltaan kuvaavaa. Tutkimukseen liittyvää tietoa on kerätty kirjallisuuteen perehtymällä, havainnoimalla, epävirallisten keskustelujen avulla ja haastatteluin.
Työn eri vaiheet ovat aiheeseen perehtymistä, tiedonhakua, pienimuotoista tutkimusta, markkinoinnin ja sen aineiston suunnittelua, ideointia, tiedottamista, koordinointia ja organisointia. Projektissa toteutettiin markkinointiviestintää eri markkinointikeinoin Laurean yksiköissä. Tätä varten laadittiin markkinointisuunnitelma ja mainosmateriaali, jotka esiteltiin tilaisuuksissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli ideoida ja suunnitella FITIM, International Food Trade Management-opintokokonaisuuden markkinointia markkinointiviestinnän eri keinojen avulla. Teoriaosuudessa kuvataan projektia työtapana ja projektin hallinnan eri vaiheita. Markkinointiviestinnän teoriaan ja keinoihin perehtymisen tarkoituksena oli löytää ja toteuttaa sellaista viestintää, että koulutukseen tulisi hakijoita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli myös ymmärtää ja kartoittaa erilaisia seikkoja, jotka vaikuttavat nuoren aikuisen koulutusvalintoihin. Työssä selvitetään kirjallisuuden ja tutkimusten valossa yleisimpiä hakeutumisen syitä ja niihin vaikuttavia erilaisia tekijöitä, mielikuvia ja tiedonsaantia sekä erilaisten markkinointikeinojen ja markkinointiviestinnän käyttökelpoisuutta.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössä on kuvata mitkä asiat kiinnostavat ja houkuttelevat nuoria aikuisia ammatinvalintaa ja koulutuspaikkaa miettiessään ja mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa koulutuksen markkinointiviestintää sekä millaisilla markkinointiviestinnän keinoilla Laureassa jo opiskeleville potentiaalisille hakijoille voidaan tarjota tietoa heidän mahdollisuudestaan hakeutua FITIM- koulutukseen?
Tutkimusote oli laadullinen tapaustutkimus ja luonteeltaan kuvaavaa. Tutkimukseen liittyvää tietoa on kerätty kirjallisuuteen perehtymällä, havainnoimalla, epävirallisten keskustelujen avulla ja haastatteluin.
Työn eri vaiheet ovat aiheeseen perehtymistä, tiedonhakua, pienimuotoista tutkimusta, markkinoinnin ja sen aineiston suunnittelua, ideointia, tiedottamista, koordinointia ja organisointia. Projektissa toteutettiin markkinointiviestintää eri markkinointikeinoin Laurean yksiköissä. Tätä varten laadittiin markkinointisuunnitelma ja mainosmateriaali, jotka esiteltiin tilaisuuksissa.