Logiikkaopetusluokkien muutostyöprosessi
Pimenoff, Toni (2010)
Pimenoff, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811706
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Tampereen ammattikorkeakoulun koneautomaation sekä sähkötekniikan linjoille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää olisiko, kone- ja sähköosaston S7-logiikkaopetusta mahdollista jollain tavalla yhdistää.
Opinnäytetyön aikaansaamiseksi oli käytävä tutkimassa ja kuvaamassa kaikkia opetustiloja sekä haastattelemassa molempien osastojen laboratorioinsinöörejä ja S7-logiikkaopetusta antavia opettajia.
Logiikkaopetus on tärkeä osa molempien linjojen automaatiosuuntautumisvaihtoehdon opetuskokonaisuudesta, koska logiikkaohjausta käytetään erittäin paljon teollisuudessa, usealla eri alalla monissa eri sovelluksissa.
Työssä selvitettiin työtilojen ja opetustapojen nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä opetukseen liittyen sekä annetaan muutamia ehdotuksia yhteistyön tehostamiseksi.
Opetus sekä opetustilat ovat osastoilla erilaiset: koneosastolla käydään asioita läpi enemmän käytännön kautta, kun taas sähköosastolla enimmäkseen tutkitaan logiikan eri toimintoja.
Tulevaisuutta varten on tehtävä joitakin tärkeitä investointeja opetustiloihin ja opetusvälineistöihin, jotta saadaan ylläpidettyä hyvä opetustaso jatkossakin.
Työn lopussa esitellään muutamia haasteita, joita tämän opinnäytetyön seurauksena tuli esille. Näiden haasteiden selvittäminen voisi mahdollisesti monipuolistaa ja syventää opetusta tulevaa yhteistyötä ajatellen.
Opinnäytetyön aikaansaamiseksi oli käytävä tutkimassa ja kuvaamassa kaikkia opetustiloja sekä haastattelemassa molempien osastojen laboratorioinsinöörejä ja S7-logiikkaopetusta antavia opettajia.
Logiikkaopetus on tärkeä osa molempien linjojen automaatiosuuntautumisvaihtoehdon opetuskokonaisuudesta, koska logiikkaohjausta käytetään erittäin paljon teollisuudessa, usealla eri alalla monissa eri sovelluksissa.
Työssä selvitettiin työtilojen ja opetustapojen nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä opetukseen liittyen sekä annetaan muutamia ehdotuksia yhteistyön tehostamiseksi.
Opetus sekä opetustilat ovat osastoilla erilaiset: koneosastolla käydään asioita läpi enemmän käytännön kautta, kun taas sähköosastolla enimmäkseen tutkitaan logiikan eri toimintoja.
Tulevaisuutta varten on tehtävä joitakin tärkeitä investointeja opetustiloihin ja opetusvälineistöihin, jotta saadaan ylläpidettyä hyvä opetustaso jatkossakin.
Työn lopussa esitellään muutamia haasteita, joita tämän opinnäytetyön seurauksena tuli esille. Näiden haasteiden selvittäminen voisi mahdollisesti monipuolistaa ja syventää opetusta tulevaa yhteistyötä ajatellen.