INTERNET-MARKKINOINTI B2B-LIIKETOIMINNASSA
Iiskola, Jani (2010)
Iiskola, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811696
Tiivistelmä
Opinnäyteyö toimeksiantajana toimi Artepro Oy. Työn tarkoituksena oli tutkita Internet-markkinoinnin osa-alueita erityisesti business-to-business liiketoimintaa ajatellen. Työn tavoittee-na oli laatia toimeksiantajayritykselle markkinointiohjeistus ja esittää hyviä käytänteitä verkossa markkinoimiseen.
Työssä tutkittiin myös miten markkinointi B2B-liiketoiminnassa eroaa perinteisestä kuluttajamark-kinoinnista, sekä miten Internetin yhteisöllisyyden lisääntyminen on vaikuttanut perinteisiin mark-kinointimalleihin.
Opinnäyteyössä toteutettiin sähköinen kysely yrityksen nykyisille ja mahdollisesti potentiaalisille asiakkaille. Kyselyyn vastanneet olivat pääsääntöisesti yritysten markkinoinnista ja mainonnasta vastaavia päättäjiä. Tutkimuksessa selvitettiin miten vastaajat käyttävät Internetiä päivittäin, käyt-tävätkö he tai käytetäänkö heidän yrityksessään sosiaalisen median palveluita, sekä miten he ko-kevat sosiaalisen median sopivan kommunikointiin ja markkinointiin B2B- ja B2C -liiketoiminnassa.
Lisäksi selvitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tärkeimpiä tekijöitä, sekä millaista markkinointivies-tiä arvostetaan eniten.
Tulosten perusteella huomattiin, että suuri osa vastaajista käytti jotain sosiaalisen median palve-luita. Yritystasolla kyseisten palvelujen käyttäminen oli vielä vähäistä, eikä niiden sopivuudesta B2B-liiketoimintaan oltu varmoja. Tehokkaita markkinointikeinoja ovat hakukonemarkkinointi, suoramarkkinointi sekä suosittelun ja vuorovaikutuksen mahdollistaminen markkinoinnissa. Sosi-aalisen median palvelut sopivat teoriassa erinomaisesti B2B-liiketoimintaan, ja epävarmuus voi johtua vahvasti esimerkkien puutteesta. Tämän vuoksi kyseistä mediaa kannattaa ehdottomasti kokeilla, vaikka se ei kaikkia asiakkaita tavoittaisikaan.
Työssä tutkittiin myös miten markkinointi B2B-liiketoiminnassa eroaa perinteisestä kuluttajamark-kinoinnista, sekä miten Internetin yhteisöllisyyden lisääntyminen on vaikuttanut perinteisiin mark-kinointimalleihin.
Opinnäyteyössä toteutettiin sähköinen kysely yrityksen nykyisille ja mahdollisesti potentiaalisille asiakkaille. Kyselyyn vastanneet olivat pääsääntöisesti yritysten markkinoinnista ja mainonnasta vastaavia päättäjiä. Tutkimuksessa selvitettiin miten vastaajat käyttävät Internetiä päivittäin, käyt-tävätkö he tai käytetäänkö heidän yrityksessään sosiaalisen median palveluita, sekä miten he ko-kevat sosiaalisen median sopivan kommunikointiin ja markkinointiin B2B- ja B2C -liiketoiminnassa.
Lisäksi selvitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tärkeimpiä tekijöitä, sekä millaista markkinointivies-tiä arvostetaan eniten.
Tulosten perusteella huomattiin, että suuri osa vastaajista käytti jotain sosiaalisen median palve-luita. Yritystasolla kyseisten palvelujen käyttäminen oli vielä vähäistä, eikä niiden sopivuudesta B2B-liiketoimintaan oltu varmoja. Tehokkaita markkinointikeinoja ovat hakukonemarkkinointi, suoramarkkinointi sekä suosittelun ja vuorovaikutuksen mahdollistaminen markkinoinnissa. Sosi-aalisen median palvelut sopivat teoriassa erinomaisesti B2B-liiketoimintaan, ja epävarmuus voi johtua vahvasti esimerkkien puutteesta. Tämän vuoksi kyseistä mediaa kannattaa ehdottomasti kokeilla, vaikka se ei kaikkia asiakkaita tavoittaisikaan.