Jyväskylä Booking : parempaa keskusvaraamopalvelua vapaa-ajan matkailijoille
Uimonen, Milja; Rakkola, Sonja (2010)
Uimonen, Milja
Rakkola, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811687
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, onko työn toimeksiantajalla, Jyväskylä Bookingilla, mahdollisuuksia palvella vapaa-ajan matkailijoita keskusvaraamona. Matkailijoiden varauskäyttäytymistä tutkittiin asiakasnäkökulmasta, jotta saataisiin selville, miten vapaa-ajan matkailijoita voitaisiin palvella paremmin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja sähköistä kyselyä. Tutkijat testasivat asiakkaan ominaisuudessa alueellisten keskusvaraamojen ja maaportaalin internetsivujen käytettävyyttä. Sähköisen kyselyn avulla kartoitettiin matkailijoiden varauskäyttäytymistä ja mielikuvia keskusvaraamopalveluista. Kysely jaettiin erilaisten yhteisömedioiden kautta, ja kohderyhmänä olivat kotimaan vapaa-ajan matkailijat.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköisen kaupankäynnin mahdollisuus ja internetsivujen informatiivisuus olivat tärkeitä matkailupalvelujen myymisen kannalta. Myös yhteisöllisyyden merkitys korostui. Kyselytutkimus osoitti, että tiedonhaussa ja varausten teossa internet oli ylivoimaisesti suosituin kanava. Matkailijoiden varauskäyttäytymisessä löytyi eroja vertailtaessa majoitus- ja muita matkailupalveluita keskenään. Keskusvaraamo käsitteenä oli vastaajille melko tuntematon, mutta kyselyn tulokset antoivat hyvän käsityksen siitä, mitä keskusvaraamopalvelulta ja onnistuneelta varauskokemukselta odotetaan. Ensisijaisesti asiakkaat odottivat online-palveluita ja alueen asiantuntijuutta.
Toimeksiantajalle annetut kehitysehdotukset liittyivät asiakkaalle näkyvien toimintojen, kuten sähköisen jakelun ja palvelutarjonnan kehittämiseen sekä toiminnan rakennemuutoksiin. Ensisijaisena kehittämiskohteena on myyntiprosessin tehokkuuden lisääminen. Toiminnan kehittäminen yhteistyön avulla tuotiin esille eri skenaarioiden muodossa. Toimeksiantajan liiketoiminnan kehittämisen lisäksi työn tuloksia voidaan hyödyntää Keski-Suomen matkailun saavutettavuuden parantamisessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja sähköistä kyselyä. Tutkijat testasivat asiakkaan ominaisuudessa alueellisten keskusvaraamojen ja maaportaalin internetsivujen käytettävyyttä. Sähköisen kyselyn avulla kartoitettiin matkailijoiden varauskäyttäytymistä ja mielikuvia keskusvaraamopalveluista. Kysely jaettiin erilaisten yhteisömedioiden kautta, ja kohderyhmänä olivat kotimaan vapaa-ajan matkailijat.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköisen kaupankäynnin mahdollisuus ja internetsivujen informatiivisuus olivat tärkeitä matkailupalvelujen myymisen kannalta. Myös yhteisöllisyyden merkitys korostui. Kyselytutkimus osoitti, että tiedonhaussa ja varausten teossa internet oli ylivoimaisesti suosituin kanava. Matkailijoiden varauskäyttäytymisessä löytyi eroja vertailtaessa majoitus- ja muita matkailupalveluita keskenään. Keskusvaraamo käsitteenä oli vastaajille melko tuntematon, mutta kyselyn tulokset antoivat hyvän käsityksen siitä, mitä keskusvaraamopalvelulta ja onnistuneelta varauskokemukselta odotetaan. Ensisijaisesti asiakkaat odottivat online-palveluita ja alueen asiantuntijuutta.
Toimeksiantajalle annetut kehitysehdotukset liittyivät asiakkaalle näkyvien toimintojen, kuten sähköisen jakelun ja palvelutarjonnan kehittämiseen sekä toiminnan rakennemuutoksiin. Ensisijaisena kehittämiskohteena on myyntiprosessin tehokkuuden lisääminen. Toiminnan kehittäminen yhteistyön avulla tuotiin esille eri skenaarioiden muodossa. Toimeksiantajan liiketoiminnan kehittämisen lisäksi työn tuloksia voidaan hyödyntää Keski-Suomen matkailun saavutettavuuden parantamisessa.