Styrketräning för barn och ungdomar med cerebral pares : Litteraturstudie
Svenfelt, Daniela (2010)
Svenfelt, Daniela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811682
Tiivistelmä
Sammandrag:
Styrketräning för barn är ett ämne som under lång tid har varit tabubelagt och något som alltid väcker tankar hos folk. Efter att man på senare år fått mera kunskap om ämnet håller det på att ändra lite. Styrketräning har visat sig ha en rad positiva effekter hos både friska barn och barn och ungdomar med cerebral pares, cp. Cp sägs vara den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn. Det mest karaktäristiska hos barn med cp är mer eller mindre nedsatt muskelkontroll.
Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie ta reda på vad man inom forskningen säger om styrketräning för barn och ungdomar med cerebral pares. Avsikten var också att utgående från resultaten i forskningarna beskriva vilka effekter styrketräning har på barn och ungdomar med cerebral pares och hur effekterna påverkar deras fysiska funktionsförmåga. Utgående från systematisk litteraturgranskning besvarades två forskningsfrågor.
Litteratursökningen gav 12 studier som inkluderades i litteraturöversikten. Kvalitetsgranskningen gjordes enligt en modell av Forsberg och Wengström 2008.
I forskningsartiklarna har styrketräningen utförts i form av cirkelträning, annan gruppträning eller hemträning. Majoriteten av övningarna har varit funktionella övningar med fokus på att öka muskelstyrkan. Resultaten från studierna visar att styrketräning i olika former leder till ökad styrka, uthållighet och rörlighet. Detta i sin tur leder till bl.a. förbättrad gångförmåga, balans, koordination och hållning, vilket underlättar det vardagliga livet. Ökad fysisk funktionsförmåga medför också många positiva psykologiska effekter. Abstract:
Strength training for children has been taboo for a long time and the thought of strength training for children have been distant to most people. This has though changed in recent years because of increased knowledge about the subject. Strength training has been shown to have a range of positive effects on healthy children and young people with cerebral palsy, CP. CP is said to be the leading cause of disabilities in children. The most obvious characteristic of children with CP is more or less impaired muscle control and functional loss in everyday life.
The purpose of this thesis was to find out through a literature review, what studies has been published on strength training for children and adolescents with CP. The intention was also, based on the results of the research, to describe the effects of strength training on children and adolescents with cerebral palsy and the distribution of impacts their physical mobility. Based on systematic literature review two research questions were answered.
The literature search resulted in 12 research articles, which all were included in the review. The quality of the articles was assessed by using a model created by Forsberg and Wengström (2008). The research articles have conducted strength training in forms of circuit training, group training and home-based training. The majority of the exercises were functional exercises with focus on increasing muscle strength. The results of these studies show that strength training in various forms leads to increased strength, endurance and movement. This in turn leads to improved walking ability, balance, coordination and posture, which facilitates the everyday life. Increased physical performance also brings many positive psychological effects.
Styrketräning för barn är ett ämne som under lång tid har varit tabubelagt och något som alltid väcker tankar hos folk. Efter att man på senare år fått mera kunskap om ämnet håller det på att ändra lite. Styrketräning har visat sig ha en rad positiva effekter hos både friska barn och barn och ungdomar med cerebral pares, cp. Cp sägs vara den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn. Det mest karaktäristiska hos barn med cp är mer eller mindre nedsatt muskelkontroll.
Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie ta reda på vad man inom forskningen säger om styrketräning för barn och ungdomar med cerebral pares. Avsikten var också att utgående från resultaten i forskningarna beskriva vilka effekter styrketräning har på barn och ungdomar med cerebral pares och hur effekterna påverkar deras fysiska funktionsförmåga. Utgående från systematisk litteraturgranskning besvarades två forskningsfrågor.
Litteratursökningen gav 12 studier som inkluderades i litteraturöversikten. Kvalitetsgranskningen gjordes enligt en modell av Forsberg och Wengström 2008.
I forskningsartiklarna har styrketräningen utförts i form av cirkelträning, annan gruppträning eller hemträning. Majoriteten av övningarna har varit funktionella övningar med fokus på att öka muskelstyrkan. Resultaten från studierna visar att styrketräning i olika former leder till ökad styrka, uthållighet och rörlighet. Detta i sin tur leder till bl.a. förbättrad gångförmåga, balans, koordination och hållning, vilket underlättar det vardagliga livet. Ökad fysisk funktionsförmåga medför också många positiva psykologiska effekter.
Strength training for children has been taboo for a long time and the thought of strength training for children have been distant to most people. This has though changed in recent years because of increased knowledge about the subject. Strength training has been shown to have a range of positive effects on healthy children and young people with cerebral palsy, CP. CP is said to be the leading cause of disabilities in children. The most obvious characteristic of children with CP is more or less impaired muscle control and functional loss in everyday life.
The purpose of this thesis was to find out through a literature review, what studies has been published on strength training for children and adolescents with CP. The intention was also, based on the results of the research, to describe the effects of strength training on children and adolescents with cerebral palsy and the distribution of impacts their physical mobility. Based on systematic literature review two research questions were answered.
The literature search resulted in 12 research articles, which all were included in the review. The quality of the articles was assessed by using a model created by Forsberg and Wengström (2008). The research articles have conducted strength training in forms of circuit training, group training and home-based training. The majority of the exercises were functional exercises with focus on increasing muscle strength. The results of these studies show that strength training in various forms leads to increased strength, endurance and movement. This in turn leads to improved walking ability, balance, coordination and posture, which facilitates the everyday life. Increased physical performance also brings many positive psychological effects.