MUODIN TOP-PISTEEN MIESTENVAATTEIDEN ASIAKASTUTKIMUS
Joensuu, Jenni (2009)
Joensuu, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä keinoja Muodin Top-pisteen miestenvaatevalikoiman kehittämiseksi. Työssä kartoitettiin Alajärvellä asioivien henkilöiden mielipiteitä miestenvaatevalikoimasta toimeksiantajan liikkeessä ja selvitettiin keinoja asioinnin lisäämiseksi. Lisäksi tutkittiin asiakkaiden miesten vaatteiden ostotottumuksia sekä Muodin Top-pisteen tunnettuutta miestenvaatteiden myyjänä.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin kilpailukeinoista, asiakasläheisyydestä sekä segmentoinnista. Teoriaosassa keskityttiin uusien asiakassuhteiden luomiseen sekä vanhojen asiakassuhteiden ylläpitoon ja kannattavuuteen.
Muodin Top-pisteen asiakkaille tehty kyselytutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kirjallisena kyselynä Alajärvellä asioiville henkilöille maaliskuussa 2006. Tutkimukseen hyväksytyt lomakkeet, joita kertyi yhteensä 188 kappaletta, käsiteltiin SPSS for Windows-tilastointiohjelmalla. Opinnäytteen kuviot on laadittu Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan miestenvaatteiden kysyntä Alajärvellä asioivien keskuudessa on vähäistä eikä suurin osa asiakkaista ollut asioinut Muodin Top-pisteessä. Tulosten mukaan mielipiteet miestenvaatevalikoimasta olivat kuitenkin pääosin positiivisia, mutta Muodin Top-pisteen tunnettuuteen miestenvaatteiden myyjänä pitäisi panostaa. Vastaajat osoittivat kiinnostusta tarjouksia ja laajempaa valikoimaa kohtaan vaateostosasiointiaan lisäävinä seikkoina.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin kilpailukeinoista, asiakasläheisyydestä sekä segmentoinnista. Teoriaosassa keskityttiin uusien asiakassuhteiden luomiseen sekä vanhojen asiakassuhteiden ylläpitoon ja kannattavuuteen.
Muodin Top-pisteen asiakkaille tehty kyselytutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kirjallisena kyselynä Alajärvellä asioiville henkilöille maaliskuussa 2006. Tutkimukseen hyväksytyt lomakkeet, joita kertyi yhteensä 188 kappaletta, käsiteltiin SPSS for Windows-tilastointiohjelmalla. Opinnäytteen kuviot on laadittu Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan miestenvaatteiden kysyntä Alajärvellä asioivien keskuudessa on vähäistä eikä suurin osa asiakkaista ollut asioinut Muodin Top-pisteessä. Tulosten mukaan mielipiteet miestenvaatevalikoimasta olivat kuitenkin pääosin positiivisia, mutta Muodin Top-pisteen tunnettuuteen miestenvaatteiden myyjänä pitäisi panostaa. Vastaajat osoittivat kiinnostusta tarjouksia ja laajempaa valikoimaa kohtaan vaateostosasiointiaan lisäävinä seikkoina.