Tunteet tutuiksi varhaisiän musiikinopetuksessa
Kivelä, Sinikka (2010)
Kivelä, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711583
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tunnetaitojen nivoutumista varhaisiän musiikinopetukseen. Opinnäytteessä selvitettiin, millaista on tunnetaitopainotteinen varhaisiän musiikinopetus ja miten se eroaa tavallisesta varhaisiän musiikinopetuksesta ja musiikkiterapiasta. Tunnetaitopainotteisessa varhaisiän musiikinopetuksessa musiikki on sekä ilmaisun väline että itse tarkoitus. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös lasten tunnetaitojen kehitystä erityisesti viisi- ja kuusivuotiaiden lasten osalta.
Opinnäytetyössä havaittiin, että musiikki on hyvä väline tunnetaitojen kehittämiseen, sillä musiikki antaa mahdollisuuden tunteiden ja ajatusten ilmaisuun myös ilman sanoja. Opinnäytetyö perustui kirjallisiin lähteisiin ja kirjoittajan omiin havaintoihin.
Opettajan tulee pohtia omia toimintatapojaan vuorovaikutukseen ja tunnetaitoihin liittyen. Opettaja toimii tärkeänä esimerkkinä lapsille tunnetaitojen harjoittelussa. Sen vuoksi opettajan on hyvä osata huomioida sekä ryhmä kokonaisuutena että ryhmän jäsenet yksilöinä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että musiikki on hyvä väline tunnetaitojen kehittämiseen, sillä musiikki antaa mahdollisuuden tunteiden ja ajatusten ilmaisuun myös ilman sanoja. Opinnäytetyö perustui kirjallisiin lähteisiin ja kirjoittajan omiin havaintoihin.
Opettajan tulee pohtia omia toimintatapojaan vuorovaikutukseen ja tunnetaitoihin liittyen. Opettaja toimii tärkeänä esimerkkinä lapsille tunnetaitojen harjoittelussa. Sen vuoksi opettajan on hyvä osata huomioida sekä ryhmä kokonaisuutena että ryhmän jäsenet yksilöinä.