Sähköisen oppimisalustan käyttö : vapaan sivistystyön oppilaitoksen opetuksessa
Luoto, Kaija (2010)
Luoto, Kaija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711575
Tiivistelmä
Yhteiskunta ja työelämä ovat luoneet uusia haasteita koulutukselle. Työelämässä ja yhteiskunnassa tietoteknologia on lisääntynyt ja laajentunut nopeasti, mikä muuttaa koulutuksen vaatimuksia. Entiset luokkaopetusmallit ovat riittämättömät ja tarvitsevat rinnalleen tietoverkkoja hyödyntäviä moderneja oppimisympäristöjä. Nämä tavoitteet määritellään sekä valtakunnallisissa hallituksen linjauksissa että kansainvälisesti Euroopan Unionin toimintastrategioissa.
Käytännössä tämä tarkoittaa toimivien verkko-opetusmallien kehittämistä, jolla taataan opiskelijoille tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet. Monet opiskelevat työn ohessa ja pitkien etäisyyksien päässä, jolloin verkko-oppimisympäristö tarjoaa helpon tavan opetuksen järjestäjän, opiskelijoiden ja työelämän toimijoiden väliseen yhteistyöhön riippumatta koulutuksen järjestäjän paikkakunnasta.
Virtuaaliset oppimisympäristöt antavat suuret mahdollisuudet ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjien väliseen yhteistyöhön. Tieto- ja viestintätekniikan oikealla ja laajamittaisella hyödyntämisellä saadaan tasa-arvoiset palvelut kaikille opiskelijoille hakeutumisvaiheesta tutkinnon suorittamiseen. Olen tehnyt kehittämishankkeessani sähköisen oppimisympäristön käyttöön vapaan sivistystyön oppilaitoksessa liittyvän kyselyn ja esittänyt kyselyn tulokset.
Käytännössä tämä tarkoittaa toimivien verkko-opetusmallien kehittämistä, jolla taataan opiskelijoille tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet. Monet opiskelevat työn ohessa ja pitkien etäisyyksien päässä, jolloin verkko-oppimisympäristö tarjoaa helpon tavan opetuksen järjestäjän, opiskelijoiden ja työelämän toimijoiden väliseen yhteistyöhön riippumatta koulutuksen järjestäjän paikkakunnasta.
Virtuaaliset oppimisympäristöt antavat suuret mahdollisuudet ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjien väliseen yhteistyöhön. Tieto- ja viestintätekniikan oikealla ja laajamittaisella hyödyntämisellä saadaan tasa-arvoiset palvelut kaikille opiskelijoille hakeutumisvaiheesta tutkinnon suorittamiseen. Olen tehnyt kehittämishankkeessani sähköisen oppimisympäristön käyttöön vapaan sivistystyön oppilaitoksessa liittyvän kyselyn ja esittänyt kyselyn tulokset.