Kestävä kehitys : verkkomateriaalia opetukseen
Piispa, Anne (2010)
Piispa, Anne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311419
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on maailmanlaajuisesti tapahtuvaa jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta, jonka päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. Tämä tarkoittaa myös, että ympäristö, ihminen ja talous otetaan tasavertaisesti huomioon päätöksenteossa ja toiminnassa.
Kestävän kehityksen opetusmateriaali on tuotettu matkailu-, ravitsemis- ja talous-alan opettajien käyttöön Etelä- Savon ammattiopistoon, Eseduun. Materiaalin sisällön tuottamista varten on tehty kysely alan opettajille, jonka tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin alan opettajat tuntevat kestävää kehitystä ja verkkopedagogiikkaa. Selvityksen perusteella opettajien tietämys kestävästä kehityksestä ei ole kovin laaja-alaista ja verkkopedagogiikan käyttö on vähäistä. Parhaiten tunnetut kestävän kehityksen osa-alueet olivat ekologinen ja taloudellinen. Sosiaalinen ja kulttuurinen osa-alue koettiin vieraammiksi, joihin kaivattiin eniten lisämateriaalia.
Tuotettu verkkomateriaali perustuu myös uusiin opetussuunnitelma perusteisiin, jotka tulevat käyttöön syksyllä 2010. Materiaalin koostamisessa on otettu huomioon opetussuunnitelma uudistuksen tuomat muutokset kestävän kehityksen opetuksen lisäämisestä toisen asteen tutkinnoissa. Verkkopedagogiikan tuomia uusia mahdollisuuksia opetuksessa haluttiin myös lisätä materiaalin tuottamisella.
Kestävän kehityksen opettamiseen ja verkkopedagogiikan käyttämiseen opetuksen apuna on selvästi kiinnostusta opettajien keskuudessa ja heidän koulutukseen aiheiden opiskelussa tullaan panosta-maan.
Kestävän kehityksen opetusmateriaali on tuotettu matkailu-, ravitsemis- ja talous-alan opettajien käyttöön Etelä- Savon ammattiopistoon, Eseduun. Materiaalin sisällön tuottamista varten on tehty kysely alan opettajille, jonka tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin alan opettajat tuntevat kestävää kehitystä ja verkkopedagogiikkaa. Selvityksen perusteella opettajien tietämys kestävästä kehityksestä ei ole kovin laaja-alaista ja verkkopedagogiikan käyttö on vähäistä. Parhaiten tunnetut kestävän kehityksen osa-alueet olivat ekologinen ja taloudellinen. Sosiaalinen ja kulttuurinen osa-alue koettiin vieraammiksi, joihin kaivattiin eniten lisämateriaalia.
Tuotettu verkkomateriaali perustuu myös uusiin opetussuunnitelma perusteisiin, jotka tulevat käyttöön syksyllä 2010. Materiaalin koostamisessa on otettu huomioon opetussuunnitelma uudistuksen tuomat muutokset kestävän kehityksen opetuksen lisäämisestä toisen asteen tutkinnoissa. Verkkopedagogiikan tuomia uusia mahdollisuuksia opetuksessa haluttiin myös lisätä materiaalin tuottamisella.
Kestävän kehityksen opettamiseen ja verkkopedagogiikan käyttämiseen opetuksen apuna on selvästi kiinnostusta opettajien keskuudessa ja heidän koulutukseen aiheiden opiskelussa tullaan panosta-maan.