Kyselytutkimus Oulun kaupungin lastentarhanopettajien työhyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista asioista
Kauppinen, Tiina; Karjalainen, Sini (2010)
Kauppinen, Tiina
Karjalainen, Sini
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311413
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi
Tekijä(t): Karjalainen Sini & Kauppinen Tiina
Opinnäytetyön nimi: Kyselytutkimus Oulun kaupungin lastentarhanopettajien työhyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista asioista
Työn ohjaaja(t): Pellinen Sanna & Ylikauma Pirjo
Työn valmistuslukukausi ja -vuosi: Kevät 2010 Sivumäärä: 103 sivua+ 8 sivua liitteitä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Oulun kaupungin lastentarhanopettajien työhyvinvointia. Tarkoituksena oli myös kartoittaa sitä, millaiseksi lastentarhanopettajat arvioivat työhyvinvointiinsa vaikuttavat asiat työpaikallaan.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu lastentarhanopettajan työhyvinvoinnista, jota käsittelemme lastentarhanopettajan työn, työyhteisön ja työympäristön näkökulmista. Lisäksi tarkastelemme työhyvinvointiin vaikuttavia asioita, jotka liittyvät edellä mainittuihin aiheisiin.
Tutkimuksemme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja tieteentraditiomme positivistis-empiirinen. Tutkimusmenetelmänä käytimme sähköistä kyselylomaketta, joka koostui 43:sta monivalintakysymyksestä. Kohdejoukkona tutkimuksessamme olivat Oulun kaupungin lastentarhanopettajat. Otoksemme kattoi yhteensä 30 päiväkotia ja 137 lastentarhanopettajaa. Tutkimuksemme vastausprosentiksi muodostui 51,1 % (70/137). Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytimme tilastollista SPSS-analyysiohjelmistoa.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että vastaajat kokivat oman fyysisen ja psyykkisen jaksamisensa keskimäärin hyväksi ja uskoivat jaksavansa työssään vielä kahden vuoden kuluttua, vaikka työkykyä ylläpitävän toiminnan osuus päiväkodeissa on todella vähäinen. Tulosten mukaan lastentarhanopettajan työ on kiireistä ja henkilökuntaa ei aina ole riittävästi lapsiryhmää kohden, varsinkaan isoissa ryhmissä. Vastaajat kokevat kuitenkin työnsä mielekkääksi ja motivoivaksi, eikä työsuhteen muodolla näytä olevan merkitystä lastentarhanopettajien työmotivaatioon. Lastentarhanopettajat tulevat hyvin toimeen työkavereidensa ja esimiehensä kanssa, mutta henkilökohtainen palautteen saanti esimieheltä jää verrattain vähäiseksi. Sen sijaan vastaajat kokevat saavansa paljon tukea ja arvostusta työkavereiltaan. Tutkimustulosten mukaan päiväkodin työympäristössä melutaso koetaan häiritsevän korkeaksi, sekä sen koetaan myös aiheuttavan vastaajille terveydellistä haittaa.
Asiasanat: kyselytutkimus, varhaiskasvatus, lastentarhanopettajan työhyvinvointi
Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi
Tekijä(t): Karjalainen Sini & Kauppinen Tiina
Opinnäytetyön nimi: Kyselytutkimus Oulun kaupungin lastentarhanopettajien työhyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista asioista
Työn ohjaaja(t): Pellinen Sanna & Ylikauma Pirjo
Työn valmistuslukukausi ja -vuosi: Kevät 2010 Sivumäärä: 103 sivua+ 8 sivua liitteitä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Oulun kaupungin lastentarhanopettajien työhyvinvointia. Tarkoituksena oli myös kartoittaa sitä, millaiseksi lastentarhanopettajat arvioivat työhyvinvointiinsa vaikuttavat asiat työpaikallaan.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu lastentarhanopettajan työhyvinvoinnista, jota käsittelemme lastentarhanopettajan työn, työyhteisön ja työympäristön näkökulmista. Lisäksi tarkastelemme työhyvinvointiin vaikuttavia asioita, jotka liittyvät edellä mainittuihin aiheisiin.
Tutkimuksemme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja tieteentraditiomme positivistis-empiirinen. Tutkimusmenetelmänä käytimme sähköistä kyselylomaketta, joka koostui 43:sta monivalintakysymyksestä. Kohdejoukkona tutkimuksessamme olivat Oulun kaupungin lastentarhanopettajat. Otoksemme kattoi yhteensä 30 päiväkotia ja 137 lastentarhanopettajaa. Tutkimuksemme vastausprosentiksi muodostui 51,1 % (70/137). Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytimme tilastollista SPSS-analyysiohjelmistoa.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että vastaajat kokivat oman fyysisen ja psyykkisen jaksamisensa keskimäärin hyväksi ja uskoivat jaksavansa työssään vielä kahden vuoden kuluttua, vaikka työkykyä ylläpitävän toiminnan osuus päiväkodeissa on todella vähäinen. Tulosten mukaan lastentarhanopettajan työ on kiireistä ja henkilökuntaa ei aina ole riittävästi lapsiryhmää kohden, varsinkaan isoissa ryhmissä. Vastaajat kokevat kuitenkin työnsä mielekkääksi ja motivoivaksi, eikä työsuhteen muodolla näytä olevan merkitystä lastentarhanopettajien työmotivaatioon. Lastentarhanopettajat tulevat hyvin toimeen työkavereidensa ja esimiehensä kanssa, mutta henkilökohtainen palautteen saanti esimieheltä jää verrattain vähäiseksi. Sen sijaan vastaajat kokevat saavansa paljon tukea ja arvostusta työkavereiltaan. Tutkimustulosten mukaan päiväkodin työympäristössä melutaso koetaan häiritsevän korkeaksi, sekä sen koetaan myös aiheuttavan vastaajille terveydellistä haittaa.
Asiasanat: kyselytutkimus, varhaiskasvatus, lastentarhanopettajan työhyvinvointi