Vanhemman ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen häiriintyminen
Santikko, Maria; Kuusjärvi, Elisa (2010)
Santikko, Maria
Kuusjärvi, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali vuorovaikutusongelmien tunnistamiseen vanhemman ja lapsen varhaisessa vuorovaikutuksessa. Oppimateriaalia voidaan hyödyntää terveydenhoitajaopiskelijoiden käyttöön varhaisen vuorovaikutuksen kurssilla. Laaditun oppimateriaalin kautta pyrittiin antamaan terveydenhoitaopiskelijoille varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnin apuväline.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltäviä osa-alueita olivat vanhemmuus, varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde. Lisäksi työssä tuotiin esille vanhemman mielenterveysongelmia kuten masennusta sekä sen vaikutusta lapsen hyvinvointiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyrittiin selvittämään mikä merkitys kiintymyssuhteella ja varhaisella vuorovaikutuksella on lapsen elämässä sekä miten niiden häiriintyminen voi vaikuttaa lapsen fyysiseen kasvuun ja kehitykseen.
Oppimateriaalissa pääpaino oli varhaisen vuorovaikutuksen häiriintymisen tunnistamisessa ja perheen tukemisessa. Materiaalissa kuvattiin lyhyesti varhainen vuorovaikutus, varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi sekä perheiden tukeminen varhaisessa vuorovaikutuksessa. Materiaali laadittiin teoriatiedon pohjalta soveltaen terveysaineiston kriteeristöjä.
Varhaisen vuorovaikutuksen- kurssin käyneet terveydenhoitajaopiskelijat Laurea- Ammattikorkeakoulusta toimivat arvioitsijoina oppimateriaalille. Arvioitsijat valittiin sillä perusteella, että heillä on käydyn kurssin myötä tietämystä varhaiseen vuorovaikutukseen liittyen. Arvioinnin tulosten kautta selvitettiin oppimateriaalin hyödynnettävyys varhaisen vuorovaikutuksen- kurssin opetuskäyttöön. Terveydenhoitajaopiskelijat pitivät oppimateriaalia ytimekkäänä ja tiiviinä tietopakettina, jota voisivat hyödyntää mahdollisesti myös tulevassa työssään.
Opiskelijat ovat tulevia ammattilaisia, joiden tulee toimia nopeasti varhaisen vuorovaikutusongelmien suhteen. Tähän oppimateriaali todettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi. Tätä oppimateriaalia on mahdollista kehittää edelleen myös terveydenhoitajien käyttöön tukimateriaaliksi neuvolatyöskentelyssä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltäviä osa-alueita olivat vanhemmuus, varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde. Lisäksi työssä tuotiin esille vanhemman mielenterveysongelmia kuten masennusta sekä sen vaikutusta lapsen hyvinvointiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyrittiin selvittämään mikä merkitys kiintymyssuhteella ja varhaisella vuorovaikutuksella on lapsen elämässä sekä miten niiden häiriintyminen voi vaikuttaa lapsen fyysiseen kasvuun ja kehitykseen.
Oppimateriaalissa pääpaino oli varhaisen vuorovaikutuksen häiriintymisen tunnistamisessa ja perheen tukemisessa. Materiaalissa kuvattiin lyhyesti varhainen vuorovaikutus, varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi sekä perheiden tukeminen varhaisessa vuorovaikutuksessa. Materiaali laadittiin teoriatiedon pohjalta soveltaen terveysaineiston kriteeristöjä.
Varhaisen vuorovaikutuksen- kurssin käyneet terveydenhoitajaopiskelijat Laurea- Ammattikorkeakoulusta toimivat arvioitsijoina oppimateriaalille. Arvioitsijat valittiin sillä perusteella, että heillä on käydyn kurssin myötä tietämystä varhaiseen vuorovaikutukseen liittyen. Arvioinnin tulosten kautta selvitettiin oppimateriaalin hyödynnettävyys varhaisen vuorovaikutuksen- kurssin opetuskäyttöön. Terveydenhoitajaopiskelijat pitivät oppimateriaalia ytimekkäänä ja tiiviinä tietopakettina, jota voisivat hyödyntää mahdollisesti myös tulevassa työssään.
Opiskelijat ovat tulevia ammattilaisia, joiden tulee toimia nopeasti varhaisen vuorovaikutusongelmien suhteen. Tähän oppimateriaali todettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi. Tätä oppimateriaalia on mahdollista kehittää edelleen myös terveydenhoitajien käyttöön tukimateriaaliksi neuvolatyöskentelyssä.