Osuuspankkien tilinpäätös 2008 kehittämiskohteet : Case: Kehittämistehtävä OP-Keskus osuuskunnalle
Tiainen, Sami (2010)
Tiainen, Sami
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311359
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa osuuspankkien tilinpäätösprosessin mahdollisia kehittämiskohteita toimeksiantajan kehittämisprojektia varten. Tutkimuskohteena ovat tilinpäätösprosessiin osallistuneitten kokemukset ja mielipiteet, joiden kartoittaminen antaisi toimeksiantajalle uuden näkökulman käytettäväksi päätöksen tekoon. Ajallisesti tutkimus keskittyy vuoden 2008 tilinpäätöksen.
Tutkimuksen tarkoitus on olla lähtökohdistaan kehittämistehtävä, joka painottuu vahvasti käytännön läheisen tiedon tuottamiseen toimeksiantajan liikkeenjohtajia varten. Kehittämistehtävässä painottuu empiirinen osa, joka kartoittaa tavoitteen mukaista tietoa laadullisen kyselyn avulla ja hyödyntää teemahaastattelua avustavana tutkimusmenetelmänä. Saatua lähdeaineistoa käsitellään sisällönanalyysi – menetelmällä.
Kehittämistehtävässä ei ole teoria osuutta sen perinteisessä mielessä, vaan teoreettinen orientaatio yhteiskuntatieteiden perinteiden mukaisesti. Teoreettisen orientaation tarkoituksena on ohjata ja systematisoida tutkimuksen ajattelua, mutta sitä ei varsinaisesti kyseenalaisteta perinteisessä mielessä. Teoreettiset lähtökohdat ja empiirisen tiedon hankinta on tästä syystä kuvattu tutkimuksessa tarkasti, jotta lukija voi saada selkeän kuvan, kuinka tutkimus on toteutettu.
Tutkimustulokset osoittavat tutkimusnäytteeseen kuuluneiden henkilöitten olleen yleisesti tyytyväisiä vuoden 2008 tilinpäätöksen sujumiseen. Toiminnan nähtiin kehittyneen aiemmista vuosista positiivisesti ja erityisesti kiiteltiin Microsoft Office SharePoint Serverin käyttöönottoa. Vastaajien mielestä tilinpäätösprosessin kehittämiskohteet ovat enää parannuksia yksittäisiin osiin, kuten esimerkiksi toimintakertomukseen. Tutkimuksen laajuuden ja korkean vastausprosentin ansiosta toimeksiantaja voi käyttää tuloksia tehokkaasti hyödyksi käytännön liiketoiminnassaan. Toimeksiantaja voi myös tuloksia ja muita käytettävissä olevia tietoja yhdistellen tehdä valistuneita oletuksia koko kohderyhmän ajatuksista ja mielipiteistä.
Tutkimuksen tarkoitus on olla lähtökohdistaan kehittämistehtävä, joka painottuu vahvasti käytännön läheisen tiedon tuottamiseen toimeksiantajan liikkeenjohtajia varten. Kehittämistehtävässä painottuu empiirinen osa, joka kartoittaa tavoitteen mukaista tietoa laadullisen kyselyn avulla ja hyödyntää teemahaastattelua avustavana tutkimusmenetelmänä. Saatua lähdeaineistoa käsitellään sisällönanalyysi – menetelmällä.
Kehittämistehtävässä ei ole teoria osuutta sen perinteisessä mielessä, vaan teoreettinen orientaatio yhteiskuntatieteiden perinteiden mukaisesti. Teoreettisen orientaation tarkoituksena on ohjata ja systematisoida tutkimuksen ajattelua, mutta sitä ei varsinaisesti kyseenalaisteta perinteisessä mielessä. Teoreettiset lähtökohdat ja empiirisen tiedon hankinta on tästä syystä kuvattu tutkimuksessa tarkasti, jotta lukija voi saada selkeän kuvan, kuinka tutkimus on toteutettu.
Tutkimustulokset osoittavat tutkimusnäytteeseen kuuluneiden henkilöitten olleen yleisesti tyytyväisiä vuoden 2008 tilinpäätöksen sujumiseen. Toiminnan nähtiin kehittyneen aiemmista vuosista positiivisesti ja erityisesti kiiteltiin Microsoft Office SharePoint Serverin käyttöönottoa. Vastaajien mielestä tilinpäätösprosessin kehittämiskohteet ovat enää parannuksia yksittäisiin osiin, kuten esimerkiksi toimintakertomukseen. Tutkimuksen laajuuden ja korkean vastausprosentin ansiosta toimeksiantaja voi käyttää tuloksia tehokkaasti hyödyksi käytännön liiketoiminnassaan. Toimeksiantaja voi myös tuloksia ja muita käytettävissä olevia tietoja yhdistellen tehdä valistuneita oletuksia koko kohderyhmän ajatuksista ja mielipiteistä.