Kulttuurimatkailulehden konseptointi: Tuulet
Rytkönen, Susanna (2010)
Rytkönen, Susanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311329
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto porvoolaiselle
freelance-toimittajalle ja oppaalle Tuula Lukicille. Hänellä on yhtiökumppaninsa Taila Groth-Sulosalmen kanssa yritys
TT-Tuulet Avoin yhtiö, jonka tarkoitus on perustaa uusi kulttuurimatkailulehti nimeltä Tuulet. Tutkimus on osa lehden konseptisuunnittelua ja sen tarkoituksena oli hankkia kilpailijatietoa ja kartoittaa kysyntää tukemaan tuotekehittelyä. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin loppu kesällä 2009 ja jatkui keväälle 2010 asti.
Opinnäytetyön keskeisin tutkimusongelma on selvittää onko uudelle kulttuurimatkailulehdelle kiinnostusta lukijoiden ja mainostajien puolelta ja kuinka saada lehdestä houkutteleva? Alaongelmana tutkittiin millainen kilpailutilanne alalla on tällä hetkellä? Tavoitteena oli kerätä tietoa, josta on todellista hyötyä toimeksiantajalle hänen kehitellessään lehteä. Tutkimustulosten tavoite oli osaltaan edesauttaa lehden menestymistä suomalaisilla lehtimarkkinoilla.
Tutkimus oli laadullista ja tutkimustulosten saamiseen tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja, puhelinhaastatteluja, kilpailija-analyysi ja benchmarkingia. Kilpailija-analyysin aineisto kerättiin kiertelemällä eri lehtipisteissä, kirjastoissa, matkatoimistoissa ja tehden internet-hakuja. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että markkinoilla ei ole vastaavia julkaisuja, eikä lehdelle ole suurta kilpailua. Sen on mahdollista menestyä markkinoilla, jos se löytää omaperäisen ja mielenkiintoisen konseptin.
Tutkimustulosten mukaan mainonnan ja toimituksellisen materiaalin suhteen pitää olla so-pusoinnussa. Lehden pitää olla selkeästi toimituksellinen ollakseen houkutteleva. Paikallisista kulttuuritapahtumista on haastattelujen perusteella vaikea saada tietoa. Mainostajien suurimpana valintakriteerinä mainostuskanavaa valitessa on kohderyhmän tavoittaminen.
Tuulet-lehden konseptin suunnittelussa tulisi miettiä mahdollisia tapoja tuoda lehdelle lisäar-voa kuluttajien silmissä. Tuotetta voisi laajentaa kehittelemällä lukijamatkoja ja tekemällä lehden kotisivuista mahdollisimman interaktiiviset, niin että lukijat voivat olla osallistuvana osana, eivätkä vain passiivisena lukijana. Reaaliaikaisen tapahtumakalenterille on tarvetta, joten tällaisen kehittämistä kannattaa harkita.
freelance-toimittajalle ja oppaalle Tuula Lukicille. Hänellä on yhtiökumppaninsa Taila Groth-Sulosalmen kanssa yritys
TT-Tuulet Avoin yhtiö, jonka tarkoitus on perustaa uusi kulttuurimatkailulehti nimeltä Tuulet. Tutkimus on osa lehden konseptisuunnittelua ja sen tarkoituksena oli hankkia kilpailijatietoa ja kartoittaa kysyntää tukemaan tuotekehittelyä. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin loppu kesällä 2009 ja jatkui keväälle 2010 asti.
Opinnäytetyön keskeisin tutkimusongelma on selvittää onko uudelle kulttuurimatkailulehdelle kiinnostusta lukijoiden ja mainostajien puolelta ja kuinka saada lehdestä houkutteleva? Alaongelmana tutkittiin millainen kilpailutilanne alalla on tällä hetkellä? Tavoitteena oli kerätä tietoa, josta on todellista hyötyä toimeksiantajalle hänen kehitellessään lehteä. Tutkimustulosten tavoite oli osaltaan edesauttaa lehden menestymistä suomalaisilla lehtimarkkinoilla.
Tutkimus oli laadullista ja tutkimustulosten saamiseen tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja, puhelinhaastatteluja, kilpailija-analyysi ja benchmarkingia. Kilpailija-analyysin aineisto kerättiin kiertelemällä eri lehtipisteissä, kirjastoissa, matkatoimistoissa ja tehden internet-hakuja. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että markkinoilla ei ole vastaavia julkaisuja, eikä lehdelle ole suurta kilpailua. Sen on mahdollista menestyä markkinoilla, jos se löytää omaperäisen ja mielenkiintoisen konseptin.
Tutkimustulosten mukaan mainonnan ja toimituksellisen materiaalin suhteen pitää olla so-pusoinnussa. Lehden pitää olla selkeästi toimituksellinen ollakseen houkutteleva. Paikallisista kulttuuritapahtumista on haastattelujen perusteella vaikea saada tietoa. Mainostajien suurimpana valintakriteerinä mainostuskanavaa valitessa on kohderyhmän tavoittaminen.
Tuulet-lehden konseptin suunnittelussa tulisi miettiä mahdollisia tapoja tuoda lehdelle lisäar-voa kuluttajien silmissä. Tuotetta voisi laajentaa kehittelemällä lukijamatkoja ja tekemällä lehden kotisivuista mahdollisimman interaktiiviset, niin että lukijat voivat olla osallistuvana osana, eivätkä vain passiivisena lukijana. Reaaliaikaisen tapahtumakalenterille on tarvetta, joten tällaisen kehittämistä kannattaa harkita.