Valmentava ohjaustyyli ja motivointi elämäntapamuutoksen perustana
Honkanen, Eija (2010)
Honkanen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311304
Tiivistelmä
Motivaatio tai pikemminkin sen puute aiheuttaa usein ihmiselämässä hankalia tilanteita tai ikäviä asioita. Esimerkiksi terveys voi vaarantua, yleensä koko elämänhalu voi kadota, opiskelut viivästyä tai katketa kokonaan, työmotivaatiokaan ei saisi kadota. Terveys ja hyvinvointi ovat kuitenkin ihmisen elämän tärkeimpiä arvoja.
Oikealla motivaatiolla ja asenteella sen sijaan voidaan saada ihmeitä aikaan. Jos esimerkiksi terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat saadaan motivoitua liikunnan pariin tai epäterveellinen ravinto saadaan motivaation avulla muutettua terveelliseksi, niin näillä motivaation tuloksilla on vaikutusta yksilön elämän laatuun, terveyteen, yhteisöllisyyteen, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja yhteiskunnallisiin sosiaali- ja terveysmenoihin. Motivoinnilla saadaan siis paljon aikaan. Sama pätee myös motivaation suhteessa opiskeluun.
Mistä motivaatiota elämäntapamuutokseen? Tämän hankkeen tarkoitus on ollut selvittää valmentavan ohjaustyylin ja motivoinnin perusteita, motivoivia ohjaus- ja haastattelutaitoja sekä ns. Prochaskan muutosvaihemallia. Vuorovaikutukselliset taidot eli kyky motivaation tukemiseen muutosprosessin eri vaiheissa nousee tärkeään rooliin. Motivaatio lähtee aina muuttujan sisältä - omasta itsestä – mutta, jotta tämä motivaatio herää ja muutospäätös syntyy, niin muutoksen tekijällä on oltava tietoa tarpeeksi. Näin hän pystyy tekemään päätöksen elämäntapamuutoksestaan. Kun oma sisäinen päätös on tarpeeksi voimakas, niin muutoksesta voi tulla pysyvä. Elämänta-pamuutos, uusien asioiden ja tapojen oppiminen, vanhojen tapojen poisoppiminen ei käy hetkessä. Jotta elämäntapamuutoksesta tulisi pysyvä, niin tutkimusten mukaan se vaatii ainakin puoli vuotta ohjausta, tukemista, seurantaa ja myötäelämistä.
Oikealla motivaatiolla ja asenteella sen sijaan voidaan saada ihmeitä aikaan. Jos esimerkiksi terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat saadaan motivoitua liikunnan pariin tai epäterveellinen ravinto saadaan motivaation avulla muutettua terveelliseksi, niin näillä motivaation tuloksilla on vaikutusta yksilön elämän laatuun, terveyteen, yhteisöllisyyteen, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja yhteiskunnallisiin sosiaali- ja terveysmenoihin. Motivoinnilla saadaan siis paljon aikaan. Sama pätee myös motivaation suhteessa opiskeluun.
Mistä motivaatiota elämäntapamuutokseen? Tämän hankkeen tarkoitus on ollut selvittää valmentavan ohjaustyylin ja motivoinnin perusteita, motivoivia ohjaus- ja haastattelutaitoja sekä ns. Prochaskan muutosvaihemallia. Vuorovaikutukselliset taidot eli kyky motivaation tukemiseen muutosprosessin eri vaiheissa nousee tärkeään rooliin. Motivaatio lähtee aina muuttujan sisältä - omasta itsestä – mutta, jotta tämä motivaatio herää ja muutospäätös syntyy, niin muutoksen tekijällä on oltava tietoa tarpeeksi. Näin hän pystyy tekemään päätöksen elämäntapamuutoksestaan. Kun oma sisäinen päätös on tarpeeksi voimakas, niin muutoksesta voi tulla pysyvä. Elämänta-pamuutos, uusien asioiden ja tapojen oppiminen, vanhojen tapojen poisoppiminen ei käy hetkessä. Jotta elämäntapamuutoksesta tulisi pysyvä, niin tutkimusten mukaan se vaatii ainakin puoli vuotta ohjausta, tukemista, seurantaa ja myötäelämistä.