Voimaannuttavan opetustilan suunnitelma aktiivisenioreille
Putkonen, Heta (2010)
Putkonen, Heta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on suunnitella voimaannuttava opetustila aktiivisenioreille. Työssä käydään läpi voimaantumisen ja voimaannuttamisen lähtökohtia, tilasuunnitteluun liittyviä aiheita, kuten sisustus, värit ja valaistus. Teoriaosuudessa myös pohjustetaan mitä on olla seniori. Tilan käyttäjinä toimivat pääasiassa seniorit, joihin tässä opinnäytetyössä lukeutuvat kaikki eläkeikään päässeet ihmiset. Massidea.org tarjoaa virtuaalisen paikan missä nämä kokemukset ja tietämys voidaan jakaa muiden kanssa sekä tallentaa muiden käyttöön. Senioreille yhteisö, vuorovaikutus ja toiminta ovat voimaannuttavia. Voimaantuminen on henkilökohtainen ja sosiaalinen prosessi, joka lähtee jokaisesta itsestään.
Opinnäytetyö alkaa hankkeen ja siihen liittyvien käsitteiden esittelyllä. Opinnäytetyö tehdään Open Innovation Banking System:n käyttöön innovaatiopankki Massidea.org:n opetustilaisuuksiin. Työ etenee teorian käsittelystä tuloksiin. Teoriaan on kerätty tietoa tilasuunnittelusta, sisustuksesta, väreistä ja valaistuksesta. Tuloksissa on selvitetty miten voimaannuttava opetustila kootaan erilaisista tilasuunnitteluun liittyvistä palasista.
Tilasuunnittelu aloitetaan yleensä tilasta itsestään, minkä jälkeen siirrytään sisustuksen kautta enemmän yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Tilasuunnittelussa tulee aina huomioida sen tulevat käyttäjät ja tilan tarkoitus. Seniori on henkilö, joka on irtautunut tai irtautumassa työelämästä. Tässä opinnäytetyössä seniori on aktiivinen osa yhteisöä ja osallistuu kaikenlaisiin aktiviteetteihin. Aktiivinen seniori haluaa pitää jonkinlaisen yhteyden jättämäänsä työyhteisöön.
Voimaantumisprosessi on totuttujen ajatus- ja toimintatapojen kyseenalaistamista. Prosessi alkaa, kun muutoksen tarve tiedostetaan ja siihen kuuluva uudelleen ajattelu aloitetaan.
Voimaantuneen yksilön tunnistaa, kun hän alkaa ottaa vastuuta omasta kehityksestään, luoda omia mahdollisuuksia, huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Hän alkaa myös toimia oikeaksi kokemallaan tavalla, osallistumaan tietoiseen muutokseen sekä asettamaan päämääriä ja toimimaan niiden mukaisesti.
Työskentelymenetelmänä on ollut Learning by Developing – toimintamalli eli teoriasta opittua kehitetään ja sovelletaan käyttöön. Teoriasta saatua tietoa sovelletaan tarpeisiin sopivaksi. Sovellettuna tieto taipuu käytäntöön ja siitä tulee osa kokonaisuutta.
Voimaannuttava opetustila on tila, jossa on helppo olla ja työskennellä. Siellä on paljon erilailla voimaannuttavia elementtejä, kuten värikkäitä huonekaluja ja innovatiivinen ilmapiiri. Maanläheiset seinien ja lattian värit tuovat varmuutta tilaan sekä ryhdittävät muun sisustuksen kirjavuutta. Sisustuksen kaikki positiiviset vaikutteet pyrittiin hyödyntämään. Valaistuksen pitää olla säädettävissä, jotta se saadaan asennettua kaikille sopivalle taajuudelle. Suunnitelma on sovellettavissa tilaan kuin tilaan ja se on tarkoitettu käyttöön ja siitä on pyritty tekemään mahdollisimman käytännöllinen.
Opinnäytetyö alkaa hankkeen ja siihen liittyvien käsitteiden esittelyllä. Opinnäytetyö tehdään Open Innovation Banking System:n käyttöön innovaatiopankki Massidea.org:n opetustilaisuuksiin. Työ etenee teorian käsittelystä tuloksiin. Teoriaan on kerätty tietoa tilasuunnittelusta, sisustuksesta, väreistä ja valaistuksesta. Tuloksissa on selvitetty miten voimaannuttava opetustila kootaan erilaisista tilasuunnitteluun liittyvistä palasista.
Tilasuunnittelu aloitetaan yleensä tilasta itsestään, minkä jälkeen siirrytään sisustuksen kautta enemmän yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Tilasuunnittelussa tulee aina huomioida sen tulevat käyttäjät ja tilan tarkoitus. Seniori on henkilö, joka on irtautunut tai irtautumassa työelämästä. Tässä opinnäytetyössä seniori on aktiivinen osa yhteisöä ja osallistuu kaikenlaisiin aktiviteetteihin. Aktiivinen seniori haluaa pitää jonkinlaisen yhteyden jättämäänsä työyhteisöön.
Voimaantumisprosessi on totuttujen ajatus- ja toimintatapojen kyseenalaistamista. Prosessi alkaa, kun muutoksen tarve tiedostetaan ja siihen kuuluva uudelleen ajattelu aloitetaan.
Voimaantuneen yksilön tunnistaa, kun hän alkaa ottaa vastuuta omasta kehityksestään, luoda omia mahdollisuuksia, huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Hän alkaa myös toimia oikeaksi kokemallaan tavalla, osallistumaan tietoiseen muutokseen sekä asettamaan päämääriä ja toimimaan niiden mukaisesti.
Työskentelymenetelmänä on ollut Learning by Developing – toimintamalli eli teoriasta opittua kehitetään ja sovelletaan käyttöön. Teoriasta saatua tietoa sovelletaan tarpeisiin sopivaksi. Sovellettuna tieto taipuu käytäntöön ja siitä tulee osa kokonaisuutta.
Voimaannuttava opetustila on tila, jossa on helppo olla ja työskennellä. Siellä on paljon erilailla voimaannuttavia elementtejä, kuten värikkäitä huonekaluja ja innovatiivinen ilmapiiri. Maanläheiset seinien ja lattian värit tuovat varmuutta tilaan sekä ryhdittävät muun sisustuksen kirjavuutta. Sisustuksen kaikki positiiviset vaikutteet pyrittiin hyödyntämään. Valaistuksen pitää olla säädettävissä, jotta se saadaan asennettua kaikille sopivalle taajuudelle. Suunnitelma on sovellettavissa tilaan kuin tilaan ja se on tarkoitettu käyttöön ja siitä on pyritty tekemään mahdollisimman käytännöllinen.