Kouluruokailu.fi
Topp, Jenni (2010)
Topp, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Laurea-ammattikorkeakoulun omistamien kouluruokailu.fi nimisten Internet sivujen rungon suunnittelu. Opinnäytetyö kuuluu osaksi pohjoismaista Gustohanketta, jonka yhtenä pääteemoista on suomalaisen kouluruokailun imagon kohottaminen. Sivujen pääasiallisena kohderyhmänä tulevat olemaan yläasteikäiset nuoret. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka kehittämismenetelmänä on käytetty innovatiivista 8x8 ideointimenetelmää.
Työn tarkoituksena on tuottaa hyvä ja käyttökelpoinen suunnitelma kouluruokailusivujen rungosta. Tavoitteena on saada nuoret kiinnostumaan sivustosta ja myöhemmin myös osallistumaan niiden kehittämiseen. Työn tuotoksena syntyy suunnitelma siitä, millaiset kouluruokailusivut voisivat olla, jotta ne palvelisivat parhaalla mahdollisella tavalla käyttäjäryhmäänsä. Tämän työn luonnollisena jatkona voisi toimia opinnäytetyö, jossa sivujen prototyyppiä testattaisiin käyttäjillä ja kehitettäisiin edelleen toimivammaksi kokonaisuudeksi käyttäjäryhmää varten.
Työssä on käytetty apuna taustatutkimuksia suomalaisen kouluruokailun imagosta ja sen näkyvyydestä mediassa. Teoreettinen viitekehys rakentuu imagosta ja sen merkityksestä mielikuvien luojana sekä imagon kehittämisen mahdollisuuksista. Teoriaosuudessa avataan median ja sosiaalisen median keskeiset käsitteet ja välineet sekä paneudutaan sosiaalisen median merkitykseen nuorten elämässä. Kehittämistyö ja sen merkitys uusien tuotteiden luomisessa ovat myös keskeisessä roolissa teoria osuudessa. Teoriassa käsitellään myös lyhyesti Internet-sivujen sisällön suunnittelua, vaikka painopiste teorian suhteen tulee olemaan imagon, median ja sosiaalisen median parissa. Tekijän opiskelutausta sekä ydinosaaminen painottuu ravitsemisalalle ja tästä syystä tietotekninen teoria on jätetty työssä pienempään rooliin.
Sivuston rungon suunnittelussa on käytetty apuna espoolaisen Kaitaan koulun kahdeksannen luokan oppilaita. He osallistuivat sivujen ideointiin ja toivat työhön arvokkaita mielipiteitä ja näkökulmia. Ideointi suoritettiin Englannin opettaja Janne Vierimaan tunnilla. Työtä arvioitiin kolmesta näkökulmasta. Suunnitelmaa verrattiin Iloveschoolmeals.co.uk nimiseen kouluruoka sivustoon ja tämän jälkeen tuotosta arvioitiin. Toimeksiantaja ja työn tekniset toteuttajat antoivat mielipiteitään työstä ja arvioivat suunnitelman käyttökelpoisuutta. Arvioiden pohjalta suunnitelmasta tehtiin toinen versio, jota teknisestä toteutuksesta vastaavat henkilöt käyttävät työnsä apuna. Kolmantena arviointinäkökulmana ovat käyttäjät. Itäkeskuksen koulun yhdeksännen luokan oppilaat arvioivat työtä ja antoivat mielipiteitä runkosuunnitelmasta.
Työn tarkoituksena on tuottaa hyvä ja käyttökelpoinen suunnitelma kouluruokailusivujen rungosta. Tavoitteena on saada nuoret kiinnostumaan sivustosta ja myöhemmin myös osallistumaan niiden kehittämiseen. Työn tuotoksena syntyy suunnitelma siitä, millaiset kouluruokailusivut voisivat olla, jotta ne palvelisivat parhaalla mahdollisella tavalla käyttäjäryhmäänsä. Tämän työn luonnollisena jatkona voisi toimia opinnäytetyö, jossa sivujen prototyyppiä testattaisiin käyttäjillä ja kehitettäisiin edelleen toimivammaksi kokonaisuudeksi käyttäjäryhmää varten.
Työssä on käytetty apuna taustatutkimuksia suomalaisen kouluruokailun imagosta ja sen näkyvyydestä mediassa. Teoreettinen viitekehys rakentuu imagosta ja sen merkityksestä mielikuvien luojana sekä imagon kehittämisen mahdollisuuksista. Teoriaosuudessa avataan median ja sosiaalisen median keskeiset käsitteet ja välineet sekä paneudutaan sosiaalisen median merkitykseen nuorten elämässä. Kehittämistyö ja sen merkitys uusien tuotteiden luomisessa ovat myös keskeisessä roolissa teoria osuudessa. Teoriassa käsitellään myös lyhyesti Internet-sivujen sisällön suunnittelua, vaikka painopiste teorian suhteen tulee olemaan imagon, median ja sosiaalisen median parissa. Tekijän opiskelutausta sekä ydinosaaminen painottuu ravitsemisalalle ja tästä syystä tietotekninen teoria on jätetty työssä pienempään rooliin.
Sivuston rungon suunnittelussa on käytetty apuna espoolaisen Kaitaan koulun kahdeksannen luokan oppilaita. He osallistuivat sivujen ideointiin ja toivat työhön arvokkaita mielipiteitä ja näkökulmia. Ideointi suoritettiin Englannin opettaja Janne Vierimaan tunnilla. Työtä arvioitiin kolmesta näkökulmasta. Suunnitelmaa verrattiin Iloveschoolmeals.co.uk nimiseen kouluruoka sivustoon ja tämän jälkeen tuotosta arvioitiin. Toimeksiantaja ja työn tekniset toteuttajat antoivat mielipiteitään työstä ja arvioivat suunnitelman käyttökelpoisuutta. Arvioiden pohjalta suunnitelmasta tehtiin toinen versio, jota teknisestä toteutuksesta vastaavat henkilöt käyttävät työnsä apuna. Kolmantena arviointinäkökulmana ovat käyttäjät. Itäkeskuksen koulun yhdeksännen luokan oppilaat arvioivat työtä ja antoivat mielipiteitä runkosuunnitelmasta.