Omatoimisuustuntien kehittäminen
Turunen, Marjut (2010)
Turunen, Marjut
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111181
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin aiheena oli autismin kirjon oppilaiden omatoimisuustuntien rakennesuunnitelman ja arviointilomakkeen laadinta. Autismin kirjon henkilöillä on vaikeuksia elämänhallinnassa ja omatoimisuudessa. Tämän vuoksi on tärkeää aloittaa näiden harjoitteleminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Omatoimisuustuntien rakennesuunnitelma pitää sisällään neljä aihealuetta, joita ovat itsestä huolehtiminen, tiedonhaku arjessa, asiointi koulun ulkopuolella sekä vapaa-aika. Nämä aihealueet on jaettu pienempiin osa-alueisiin, jotka näkyvät myös arviointilomakkeessa.
Omatoimisuustuntien rakennesuunnitelma auttaa opettajaa suunnittelemaan ja toteuttamaan omatoimisuustunnit mahdollisimman monipuoliseksi kokonaisuudeksi oppilaan yksilöllisiä taitoja kunnioittaen. Arviointilomake tekee oppilaan omatoimisuustaitojen seurannasta ja arvioinnista helpompaa sekä auttaa omatoimisuustuntien jatkosuunnittelussa. Hyvin suunnitellut tunnit mahdollistavat opettajan sekä koulunkäyntiavustajien työmotivaation säilymisen, millä on suuri vaikutus oppilaiden edistymiseen sekä työyhteisön hyvinvointiin.
Kehittämisprojekti toteutui työyhteisön yhteisenä hankkeena vaikuttaen samalla työyhteisön jäsenten ammatilliseen kasvuun. Työyhteisössä koettiin kehittämisprojekti onnistuneeksi ja hyödylliseksi. Kehittämisprojekti lisäsi työyhteisön yhteisöllisyyttä ja halukkuutta ryhtyä vastaaviin projekteihin. Kehittämisprojektin luonteen vuoksi sen lopullinen arviointi tapahtuu vasta tulevan lukuvuoden aikana.
Omatoimisuustuntien rakennesuunnitelma auttaa opettajaa suunnittelemaan ja toteuttamaan omatoimisuustunnit mahdollisimman monipuoliseksi kokonaisuudeksi oppilaan yksilöllisiä taitoja kunnioittaen. Arviointilomake tekee oppilaan omatoimisuustaitojen seurannasta ja arvioinnista helpompaa sekä auttaa omatoimisuustuntien jatkosuunnittelussa. Hyvin suunnitellut tunnit mahdollistavat opettajan sekä koulunkäyntiavustajien työmotivaation säilymisen, millä on suuri vaikutus oppilaiden edistymiseen sekä työyhteisön hyvinvointiin.
Kehittämisprojekti toteutui työyhteisön yhteisenä hankkeena vaikuttaen samalla työyhteisön jäsenten ammatilliseen kasvuun. Työyhteisössä koettiin kehittämisprojekti onnistuneeksi ja hyödylliseksi. Kehittämisprojekti lisäsi työyhteisön yhteisöllisyyttä ja halukkuutta ryhtyä vastaaviin projekteihin. Kehittämisprojektin luonteen vuoksi sen lopullinen arviointi tapahtuu vasta tulevan lukuvuoden aikana.