Sirunkiinnityslinjan kiinnirullaimen kehittäminen
Salonen, Jani (2010)
Lataukset:
Salonen, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111136
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Rfid- sirunkiinnityslinjan kiinnirullaimen tärkeintä tehtävää, eli radan kireydensäätöä rullaustapahtumassa. Kiinnirullaimen kireydensäätö on puutteellinen sirunkiinnityslinjassa ja sitä säädetään käsin ajon aikana. Huonosta kireydensäädöstä seuraa konerullaan vääränlainen kireysjakauma, joka aiheuttaa huonoimmassa tilanteessa tuotannon menetyksiä rikkoutuneiden tunnisteiden muodossa ja vaikeuttaa aukirullausta jatkossa. Opinnäytetyössä tutkitaan konerullalle kireysskaala, suunnitellaan ohjausjärjestelmä automaattiseen kireydensäätöön, piirretään tekniset/sähkö/automaatio- kuvat ja suunnitellaan kitka-akselille kunnossapito-ohje.
Työtä lähdettiin aluksi toteuttamaan miettimällä mitä komponentteja säätöjärjestelmä vaatii ja mitä sirunkiinnityslinjassa entuudestaan olleita toimilaitteita pystyy käyttämään hyväksi. Järjestelmä vaatimuksien ollessa tiedossa alkoi miettiminen eri laitetoimittajien joukosta parhaat vaihtoehdot tähän järjestelmään. Logiikka ja eri toimilaitteet kilpailutettiin ja hintatietojen/ominaisuuksien pohjalta valikoitui kaikista kompaktein ohjausjärjestelmä, joka sisältää: logiikan, voimanmittaustelan, kauko-ohjauspaneelin, halkaisijanmittaus anturin ja paljon pieniä, mutta tärkeitä komponentteja.
Konerullan optimaalisen kireysskaalan määrittäminen tapahtui ajamalla koeajo, jonka perusteella saatujen tulosten avulla ja UPM:n aikaisemman kokemuksen avulla määräytyi konerullan kireysprofiili. Kiinnirullaimessa on käytössä kitka-akseli, jonka avulla radankireyttä kiinnirullaimella säädetään. Kitka-akselin toiminnassa on ollut puutteita, joiden korjaamisen työssä on pureuduttu. Kitka-akselille löytyi valmistajan toimesta kohtuullinen kunnossapito-ohjeistus, jota on sovellettu sopivaksi UPM:n käyttöön.
Uudella kireydensäätöjärjestelmällä pystyy parantamaan koneella tuotettujen tuotteiden kokonaishyötysuhdetta, eli tuottavuutta ja parantamaan jatkojalostuksessa tapahtuvaa aukirullausta. Kitka-akselin oikeanlaisen toiminnan ansiosta säätö toimii tarkasti.
Työtä lähdettiin aluksi toteuttamaan miettimällä mitä komponentteja säätöjärjestelmä vaatii ja mitä sirunkiinnityslinjassa entuudestaan olleita toimilaitteita pystyy käyttämään hyväksi. Järjestelmä vaatimuksien ollessa tiedossa alkoi miettiminen eri laitetoimittajien joukosta parhaat vaihtoehdot tähän järjestelmään. Logiikka ja eri toimilaitteet kilpailutettiin ja hintatietojen/ominaisuuksien pohjalta valikoitui kaikista kompaktein ohjausjärjestelmä, joka sisältää: logiikan, voimanmittaustelan, kauko-ohjauspaneelin, halkaisijanmittaus anturin ja paljon pieniä, mutta tärkeitä komponentteja.
Konerullan optimaalisen kireysskaalan määrittäminen tapahtui ajamalla koeajo, jonka perusteella saatujen tulosten avulla ja UPM:n aikaisemman kokemuksen avulla määräytyi konerullan kireysprofiili. Kiinnirullaimessa on käytössä kitka-akseli, jonka avulla radankireyttä kiinnirullaimella säädetään. Kitka-akselin toiminnassa on ollut puutteita, joiden korjaamisen työssä on pureuduttu. Kitka-akselille löytyi valmistajan toimesta kohtuullinen kunnossapito-ohjeistus, jota on sovellettu sopivaksi UPM:n käyttöön.
Uudella kireydensäätöjärjestelmällä pystyy parantamaan koneella tuotettujen tuotteiden kokonaishyötysuhdetta, eli tuottavuutta ja parantamaan jatkojalostuksessa tapahtuvaa aukirullausta. Kitka-akselin oikeanlaisen toiminnan ansiosta säätö toimii tarkasti.