Liftro takalaitanostin : Yksittäishyväksyntä vai tyyppihyväksyntä
Tulokas, Janne (2010)
Tulokas, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111040
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Liftron valmistamien kuorma-auton takalaitanostimien ja takaalleajosuojien
rekisteröintiin liittyviä vaihtoehtoja. Rekisteröintiä koskevat vaatimukset muuttuivat
rekisteröintikatsastuksen poistuttua käytöstä vuoden 2010 alussa. Selvitystyö on tehty
viranomaisten antamien tietojen mukaisesti sekä opinnäytetyön aikaista lainsäädäntöä
noudattaen. Opinnäytetyötä tehdessä on oltu lisäksi yhteydessä laitteille testauspalvelua tarjoaviin
yrityksiin.
Opinnäytetyössä käsitellää uusimman konedirektiivin 2006/42/EY vaikutusta takalaitanostimien
valmistukseen, alleajosuojaus ei kuulu konedirektiivin vaikutuspiiriin. Takalaitanostimen osalta
löytyi lisäksi selkeä standardi SFS-EN-1756-1 + A1, jossa määritellään nostimen vaatimukset.
Konedirektiivistä löytyi takalaitanostimelle kolme eri vaihtoehtoa, mikäli tuote valmistetaan
yhdenmukaistettujen standardien mukaisesti. Taka-alleajosuojan osalta vaatimuset löytyivät
Euroopan unionin lainsäädännöstä L 30.8.2008/232. Taka-alleajosuojaus koskee myös direktiivi
70/221/ETY, muutettuna direktiiivin 2006/20/EY liitteellä 2.
Takalaitanostimen ja alleajosuojan osalta hyväksyntä voidaan toteuttaa hakemalla tuotteelle
tyyppihyväksyntä. Tyyppihyväksyntä voi olla EY-tyyppihyväksyntä, E-tyyppihyväksyntä tai
kansallinen tyyppihyväksyntä. Tyyppihyväksyntä edellyttää yritykseltä standardiin perustuvaa
laatujärjestelmää, joka täyttää tieliikennelatos TraFin arviointikriteerit. Komponenttina
tyyppihyväksytty tuote voidaan hyväksyä katsastajan toimesta.
Toinen vaihtoehto taka-alleajosuojan osalta on yksittäishyväksyntä. Taka-alleajosuojalta
edellytetään kestävyyden toteaminen testauksella. Testaus voidaan toteuttaa lujuuslaskemin, jossa
valmistaja osoittaa taka-alleajosuojan kestävän tietyt kuormat eri pisteissä. Opinnäytetyöhön
kuului kyseisten lujuuslaskemien tekeminen. Lujuuslaskemat on tehty teräsrakenteiden
rekisteröintiin liittyviä vaihtoehtoja. Rekisteröintiä koskevat vaatimukset muuttuivat
rekisteröintikatsastuksen poistuttua käytöstä vuoden 2010 alussa. Selvitystyö on tehty
viranomaisten antamien tietojen mukaisesti sekä opinnäytetyön aikaista lainsäädäntöä
noudattaen. Opinnäytetyötä tehdessä on oltu lisäksi yhteydessä laitteille testauspalvelua tarjoaviin
yrityksiin.
Opinnäytetyössä käsitellää uusimman konedirektiivin 2006/42/EY vaikutusta takalaitanostimien
valmistukseen, alleajosuojaus ei kuulu konedirektiivin vaikutuspiiriin. Takalaitanostimen osalta
löytyi lisäksi selkeä standardi SFS-EN-1756-1 + A1, jossa määritellään nostimen vaatimukset.
Konedirektiivistä löytyi takalaitanostimelle kolme eri vaihtoehtoa, mikäli tuote valmistetaan
yhdenmukaistettujen standardien mukaisesti. Taka-alleajosuojan osalta vaatimuset löytyivät
Euroopan unionin lainsäädännöstä L 30.8.2008/232. Taka-alleajosuojaus koskee myös direktiivi
70/221/ETY, muutettuna direktiiivin 2006/20/EY liitteellä 2.
Takalaitanostimen ja alleajosuojan osalta hyväksyntä voidaan toteuttaa hakemalla tuotteelle
tyyppihyväksyntä. Tyyppihyväksyntä voi olla EY-tyyppihyväksyntä, E-tyyppihyväksyntä tai
kansallinen tyyppihyväksyntä. Tyyppihyväksyntä edellyttää yritykseltä standardiin perustuvaa
laatujärjestelmää, joka täyttää tieliikennelatos TraFin arviointikriteerit. Komponenttina
tyyppihyväksytty tuote voidaan hyväksyä katsastajan toimesta.
Toinen vaihtoehto taka-alleajosuojan osalta on yksittäishyväksyntä. Taka-alleajosuojalta
edellytetään kestävyyden toteaminen testauksella. Testaus voidaan toteuttaa lujuuslaskemin, jossa
valmistaja osoittaa taka-alleajosuojan kestävän tietyt kuormat eri pisteissä. Opinnäytetyöhön
kuului kyseisten lujuuslaskemien tekeminen. Lujuuslaskemat on tehty teräsrakenteiden