”Nyt olen ymmärtänyt, että kuka on tehnyt väärin ja kuka oikein” : – Lasten kokemuksia Silta-työskentelystä
Hiilinen-Heino, Marjo; Auvinen, Mona (2010)
Hiilinen-Heino, Marjo
Auvinen, Mona
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111007
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Pelastakaa Lapset ry:n toteuttaman Silta-projektin vaikutusta lapsen oman elämäntarinan jäsentämisessä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään lastensuojelun määritelmiä, sijaishuoltoa, sosiaalipedagogiikkaa erityisesti lapsen osallisuuden kokemuksen kautta sekä narratiivista lähestymistapaa.
Opinnäytetyön otoksena ovat kuusi (6) Pelastakaa Lapset ry:n lastenkodissa asuvaa lasta ja nuorta. Tämä on laadullinen tutkimus, jossa pyritään mahdollisimman kokonaisvaltaisesti selvittämään, miten lapset kokevat Silta-projektin vaikuttaneen elämäntarinansa jäsentämisessä. Opinnäytetyössä liikutaan aikaperspektiivillä menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Aineiston hankintatapana käytetään postitse tapahtuvaa kyselyä, jossa lapsilta pyydetään tarinoita omasta elämästään.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia on, että lapset ovat saaneet Silta-työskentelyn avulla lisää tietoa elämänsä tapahtumista. Lapset ovat kokeneet nämä tiedot merkityksellisinä ja tieto on vaikuttanut myös lasten ajatuksiin menneisyyden tapahtumista. Osallisuuden kokemukset ovat ristiriitaisia. Vastaukset jakautuvat kahtia. Puolet lapsista kokee olevansa osallisia ja voivansa vaikuttaa elämäänsä koskeviin ratkaisuihin. Toinen puoli vastaajista kokee, etteivät he voi vaikuttaa ratkaisuihin. Tämä ristiriita selittynee vastaajien ikäjakaumalla. Läheiset ihmissuhteet nousevat keskeisiksi niin menneisyyttä, nykyisyyttä kuin tulevaisuuttakin koskevissa tarinoissa. Vastaajat kuvaavat tulevaisuuttaan positiivisessa sävyssä ja tulevaisuuden kuvat ovat sangen realistisia. Nykytilannetta koskevat tarinat jakautuvat kahteen vastakkaiseen suuntaan. Toinen puoli vastaajista kokee elämänsä mielekkääksi ja toinen puoli kokee elämänsä epätyydyttävänä.
Opinnäytetyön otoksena ovat kuusi (6) Pelastakaa Lapset ry:n lastenkodissa asuvaa lasta ja nuorta. Tämä on laadullinen tutkimus, jossa pyritään mahdollisimman kokonaisvaltaisesti selvittämään, miten lapset kokevat Silta-projektin vaikuttaneen elämäntarinansa jäsentämisessä. Opinnäytetyössä liikutaan aikaperspektiivillä menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Aineiston hankintatapana käytetään postitse tapahtuvaa kyselyä, jossa lapsilta pyydetään tarinoita omasta elämästään.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia on, että lapset ovat saaneet Silta-työskentelyn avulla lisää tietoa elämänsä tapahtumista. Lapset ovat kokeneet nämä tiedot merkityksellisinä ja tieto on vaikuttanut myös lasten ajatuksiin menneisyyden tapahtumista. Osallisuuden kokemukset ovat ristiriitaisia. Vastaukset jakautuvat kahtia. Puolet lapsista kokee olevansa osallisia ja voivansa vaikuttaa elämäänsä koskeviin ratkaisuihin. Toinen puoli vastaajista kokee, etteivät he voi vaikuttaa ratkaisuihin. Tämä ristiriita selittynee vastaajien ikäjakaumalla. Läheiset ihmissuhteet nousevat keskeisiksi niin menneisyyttä, nykyisyyttä kuin tulevaisuuttakin koskevissa tarinoissa. Vastaajat kuvaavat tulevaisuuttaan positiivisessa sävyssä ja tulevaisuuden kuvat ovat sangen realistisia. Nykytilannetta koskevat tarinat jakautuvat kahteen vastakkaiseen suuntaan. Toinen puoli vastaajista kokee elämänsä mielekkääksi ja toinen puoli kokee elämänsä epätyydyttävänä.