Uusasiakashankinta ja markkinointiviestinnän keinot : tapaus: Vuojoen kartanon kokouspalvelut
Sulkko, Annina (2010)
Sulkko, Annina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053110999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053110999
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä oli kaksi tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli löytää Satakunnan alueelta sijaitsevia potentiaalisia uusia asiakasyrityksiä tilaajayritykselle, Vuojoen kartanolle. Toisena tavoitteena uusasiakashankinnan jälkeen, oli miettiä millä markkinointiviestinnän keinoilla kartoitetuille potentiaalisille yrityksille voidaan markkinoida Vuojoen kartanon tarjoamia kokous-, koulutus- ja seminaaripalveluita. Tarkoituksena oli lisätä tilaajayrityksen tunnettavuutta alueella sekä lisätä tilaajayrityksen tietoa alueella sijaitsevista potentiaalisista asiakasyrityksistä ja saada uusia asiakkaita. Opinnäytetyön teoriataustassa käsiteltiin uusasiakashankintaa markkinoinnissa käytettävän segmentointiteorian pohjalta. Tutkimuksen teoriatausta koostui myös kokouspalveluja, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinointiviestintää tukevasta teoriasta. Opinnäytetyön teoriaosuus jakautui kahteen osaan. Alussa käsiteltiin teoriapohjalta kokouspalveluita, uusasiakashankintaa yritysmarkkinoilla ja segmentoinnin vaiheita. Tutkimuksen lopussa seurasi markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinointiviestintää tukeva teoriaosuus. Tutkimuksen toiminnallinen osa käsittelee uusien asiakasyritysten löytämistä käytännössä. Opinnäytetyö oli laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja käytin tutkimusmenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä Sisällönanalyysin kohteina olivat internetistä valitut tietyt tietokannat, joista haettiin tietoa uusista potentiaalisista asiakasyrityksistä tiettyjen hakukriteerien avulla. Löydetyistä potentiaalisista yrityksistä keräsin asiakastietorekisterin, joka sisälsi yrityksen nimen, sijaintikunnan, yrityksen osoitetiedot, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Tutkimustulokseksi saatiin 195 potentiaalista uutta asiakasyritystä. Nämä potentiaaliset yritykset jaoin kuuteen eri segmenttiin. Seuraava vaihe oli alkaa miettiä, millä kilpailukeinolla tilaajayritys voi lähestyä näitä segmentoituja asiakasryhmiä ja ennen kaikkea, millä markkinointiviestinnän keinoilla ne tavoitettaisiin. Opinnäytetyön yhteenvedossa kerroin mitkä valitsemani markkinointiviestinnän keinot toimivat kun lähestytään näitä potentiaalisia kohderyhmiä tarkoituksena myydä kokous-, koulutus- ja seminaaripalveluita ja lisätä tilaaja yrityksen tunnettavuutta näiden uusien kohderyhmien keskuudessa.