Hyvä opettaja : luovasta prosessista ammatillista kasvua
Jelisejeff, Kirsti (2010)
Jelisejeff, Kirsti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010989
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyö Hyvä opettaja – luovasta prosessista ammatillista kasvua, oli tekijän omaa pedagogista osaamista kehittävä hanke, tavoitteena oli löytää omaan opettajuuteen uusia välineitä. Työskentely opettajana vaatii ammatillisen identiteetin kehittymistä ja jatkuvaa oman osaamisen päivittämistä.
Hanke keskittyi luovan prosessin kuvaamiseen case esimerkin avulla. Case tapauksena oli keväällä 2009 toteutetun muotoon huovutetun huopapaidan valmistaminen ja prosessinkuvaus, joka esitettiin idean synnystä sen toteutukseen.
Tutkimuksellinen pääpaino oli prosessilla ja sen havainnoinnilla. Hankkeessa pohdittiin luovan persoonan ja luovan prosessin näkökulmia. Ammatillista kasvua tutkittiin luovaa prosessia reflektoimalla.
Lopuksi pohdittiin millaisin askelin päästäisiin kohti hyvää opettajuutta. Esille nousevia asioita olivat omakohtaisuus, tarinallisuus, jakaminen ja flown mahdollistaminen.
Työ syvensi tekijän pedagogista tietoa luovan prosessin tuomien kokemusten osalta ja kerätty tieto herätti toiveen voida entistä paremmin suunnitella opetuskokonaisuuksia kokonaisvaltaisen oppimisprosessin mahdollistamiseksi.
Hanke keskittyi luovan prosessin kuvaamiseen case esimerkin avulla. Case tapauksena oli keväällä 2009 toteutetun muotoon huovutetun huopapaidan valmistaminen ja prosessinkuvaus, joka esitettiin idean synnystä sen toteutukseen.
Tutkimuksellinen pääpaino oli prosessilla ja sen havainnoinnilla. Hankkeessa pohdittiin luovan persoonan ja luovan prosessin näkökulmia. Ammatillista kasvua tutkittiin luovaa prosessia reflektoimalla.
Lopuksi pohdittiin millaisin askelin päästäisiin kohti hyvää opettajuutta. Esille nousevia asioita olivat omakohtaisuus, tarinallisuus, jakaminen ja flown mahdollistaminen.
Työ syvensi tekijän pedagogista tietoa luovan prosessin tuomien kokemusten osalta ja kerätty tieto herätti toiveen voida entistä paremmin suunnitella opetuskokonaisuuksia kokonaisvaltaisen oppimisprosessin mahdollistamiseksi.