Oppisopimusopiskelijan työpaikkakouluttajan oppaan rakentuminen
Nauha, Marita (2010)
Nauha, Marita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas oppisopimusopiskelijan työpaikkakouluttajalle sekä muille henkilöille, jotka ohjaavat oppisopimusopiskelijaa. Oppaan avulla työnantajille ja työpaikkakouluttajille muodostuu selkeämpi kuva omasta vastuusta ja siitä mitä kaikkea sisältyy oppisopimusopiskelijan polkuun. Opas jäsentää ja helpottaa työpaikkakouluttajan tehtävää ohjaajana sekä toimii hyvänä tukimateriaalina.
Työn teoriaosuus käsittelee oppisopimuskoulutusta, näyttötutkintojärjestelmää sekä työssä oppimista, ohjausta ja arviointia. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja havainnointiin perustuva. Oppaan rakentuminen syntyi havaintojen perusteella, joita tuli oppisopimusopiskelijoilta, työpaikkakouluttajilta sekä muilta koulutustarkastajilta. Oppaan alkuosassa selvitetään oppisopimuskoulutusta ja henkilökohtaistamista sekä työpaikkakouluttajan tehtäviä. Tärkeimmät tehtävät on nostettu esiin; perehdyttäminen, ohjaus, ohjauksen keinot, arviointi ja työssä oppimisen arvioinnin kriteerit. Oppaan loppuosassa kerrotaan aikatauluista, työssä oppimisesta oppisopimuskoulutuksessa sekä käsitteistä.
Oppisopimuskoulutus on määräaikaiseen työsuhteeseen perustuvaa ammatillista koulutusta. Oppisopimuksen lisäksi työntekijän ja työnantajan välillä solmitaan erikseen kirjallinen, määräaikainen työsopimus. Koulutuksen järjestäjä hyväksyy aina sopimuksen. Oppisopimuskoulutuksessa noudatetaan alan voimassa olevaa työehtosopimusta. Osana koulutusta tulee järjestää mahdollisuus suorittaa ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa säädetty näyttötutkinto.
Työnantajalle sisällytetään velvoitteita oppisopimusopiskelijaa kohtaan. Työnantajan tulee järjestää vastuunalainen työpaikkakouluttaja sekä oppimisympäristö, jossa on mahdollisuus monipuolisiin työtehtäviin. Työnantajan on järjestettävä opiskelijalle mahdollisuus osallistua oppilaitoksen järjestämiin tietopuolisiin opintoihin.
Työn teoriaosuus käsittelee oppisopimuskoulutusta, näyttötutkintojärjestelmää sekä työssä oppimista, ohjausta ja arviointia. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja havainnointiin perustuva. Oppaan rakentuminen syntyi havaintojen perusteella, joita tuli oppisopimusopiskelijoilta, työpaikkakouluttajilta sekä muilta koulutustarkastajilta. Oppaan alkuosassa selvitetään oppisopimuskoulutusta ja henkilökohtaistamista sekä työpaikkakouluttajan tehtäviä. Tärkeimmät tehtävät on nostettu esiin; perehdyttäminen, ohjaus, ohjauksen keinot, arviointi ja työssä oppimisen arvioinnin kriteerit. Oppaan loppuosassa kerrotaan aikatauluista, työssä oppimisesta oppisopimuskoulutuksessa sekä käsitteistä.
Oppisopimuskoulutus on määräaikaiseen työsuhteeseen perustuvaa ammatillista koulutusta. Oppisopimuksen lisäksi työntekijän ja työnantajan välillä solmitaan erikseen kirjallinen, määräaikainen työsopimus. Koulutuksen järjestäjä hyväksyy aina sopimuksen. Oppisopimuskoulutuksessa noudatetaan alan voimassa olevaa työehtosopimusta. Osana koulutusta tulee järjestää mahdollisuus suorittaa ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa säädetty näyttötutkinto.
Työnantajalle sisällytetään velvoitteita oppisopimusopiskelijaa kohtaan. Työnantajan tulee järjestää vastuunalainen työpaikkakouluttaja sekä oppimisympäristö, jossa on mahdollisuus monipuolisiin työtehtäviin. Työnantajan on järjestettävä opiskelijalle mahdollisuus osallistua oppilaitoksen järjestämiin tietopuolisiin opintoihin.