Kokemukset uudesta toimenkuvasta sekä jatko-odotukset : Case aluepäälikkyys
Hantula, Mari (2010)
Hantula, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010957
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia uutta toimenkuvaa, aluepäällikkyyttä, kohderyhmän eli myymäläpäälliköiden, näkökulmasta. Aluepäällikkyys oli organisaatiossa aivan uudenlainen toimenkuva, jonka perustarkoitus oli toimia myymäläpäälliköiden ja heidän henkilökuntiensa tukena ja valmentajana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, millaisia erilaisia rooleja johtajuuteen liittyy. Teoriaosassa keskeisiksi johtajuuden teemoiksi nostettiin valmentaminen sekä mentorointi. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin toimenkuvan kirjoittamista. Tutkimuksen kohteena oli niiden myymälöiden päälliköt, joiden kanssa aluepäällikkö oli tähän mennessä pääasiassa työskennellyt. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kohderyhmä oli tähän mennessä kokenut aluepäällikön roolin omassa työssään ja toisaalta, millaisia jatko-odotuksia heillä oli tulevaisuudessa. Tutkimuksen avulla haluttiin antaa kohderyhmälle mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan aluepäällikkyyttä jatkossa kehitetään.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kohderyhmään kuuluvat myymäläpäälliköt. Kaikki kohderyhmään kuuluvat päälliköt suostuivat haastateltaviksi. Tutkimustulokset osoittivat, että aluepäällikkyys on ollut toivottu positio yrityksessä, ja tämän tyyppiselle toiminnalle oli ollut tilausta. Tutkimustulokset toivat esiin myös sen, että myymäläpäälliköiden päällikkökokemuksen pituus oli merkittävin vaikuttava tekijä suhteessa siihen, millaista tukea päälliköt odottivat aluepäälliköltä saavansa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa sekä toimenkuvan kehittämisessä, että esimerkiksi perehdytettäessä uusia aluepäälliköitä.
Avainsanat: valmennus, mentorointi, henkilöstöjohtaminen, toimenkuva
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, millaisia erilaisia rooleja johtajuuteen liittyy. Teoriaosassa keskeisiksi johtajuuden teemoiksi nostettiin valmentaminen sekä mentorointi. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin toimenkuvan kirjoittamista. Tutkimuksen kohteena oli niiden myymälöiden päälliköt, joiden kanssa aluepäällikkö oli tähän mennessä pääasiassa työskennellyt. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kohderyhmä oli tähän mennessä kokenut aluepäällikön roolin omassa työssään ja toisaalta, millaisia jatko-odotuksia heillä oli tulevaisuudessa. Tutkimuksen avulla haluttiin antaa kohderyhmälle mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan aluepäällikkyyttä jatkossa kehitetään.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kohderyhmään kuuluvat myymäläpäälliköt. Kaikki kohderyhmään kuuluvat päälliköt suostuivat haastateltaviksi. Tutkimustulokset osoittivat, että aluepäällikkyys on ollut toivottu positio yrityksessä, ja tämän tyyppiselle toiminnalle oli ollut tilausta. Tutkimustulokset toivat esiin myös sen, että myymäläpäälliköiden päällikkökokemuksen pituus oli merkittävin vaikuttava tekijä suhteessa siihen, millaista tukea päälliköt odottivat aluepäälliköltä saavansa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa sekä toimenkuvan kehittämisessä, että esimerkiksi perehdytettäessä uusia aluepäälliköitä.
Avainsanat: valmennus, mentorointi, henkilöstöjohtaminen, toimenkuva