Kehittämistutkimus: Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat
Kemppainen, Anssi (2010)
Kemppainen, Anssi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052910938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052910938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita koskevien prosessien ja toimintojen kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille mahdollisia kehittämistarpeita kansainvälisten opiskelijoiden omakohtaisten kokemuksien avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun kv-toimisto.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: kansainvälisen opiskelun vaatimukset ja haasteet, kansainvälisyys Suomen korkeakouluissa sekä vieraaseen kulttuuriin sopeutuminen. Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusongelma, tutkimusmenetelmä sekä perehdytään kyselylomakkeen laatimisprosessiin ja tutkimusaineiston keruumenetelmään. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake laadittiin Digium Enterprise -ohjelmistopalvelun avulla sähköiseen muotoon ja linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin ohjeistuksineen sähköpostitse 78 Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaiselle tutkinto-opiskelijalle, joista 25 osallistui kyselyyn.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella suuria puutteita toiminnoissa tai prosesseissa ei ole, mutta muutamia kehittämistarpeita nousi kuitenkin esiin. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisella korkeakoulutuksella on ulkomailla hyvä maine ja Suomi koetaan turvalliseksi sekä rauhalliseksi maaksi elää. Oppilaitoksen valintaan vaikuttavat pääasiassa tarjolla olevat koulutusohjelmat – paikkakunnalla ei hakuvaiheessa ole niinkään merkitystä. Tutkimukseen osallistuneet kokivat saaneensa Kajaanin ammattikorkeakoulusta etukäteen riittävästi tietoa ja opintojen alkuvaiheen orientaatio koettiin auttaneen sopeutumisessa. Hieman yli puolet vastaajista ei kuitenkaan olisi välttämättä tulleet opiskelemaan Suomeen, mikäli opiskelu olisi maksullista. Ongelmia ulkomaalaisille opiskelijoille tuottavat erityisesti suomen kielen oppiminen ja harjoittelupaikan löytäminen. Lisäksi kyselyyn osallistuneet toivoivat ulkomaalaisten edustajaa opiskelijakunta KAMO:on, jotta myös ulkomaalaiset opiskelijat otettaisiin paremmin huomioon opiskelijakunnan toiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: kansainvälisen opiskelun vaatimukset ja haasteet, kansainvälisyys Suomen korkeakouluissa sekä vieraaseen kulttuuriin sopeutuminen. Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusongelma, tutkimusmenetelmä sekä perehdytään kyselylomakkeen laatimisprosessiin ja tutkimusaineiston keruumenetelmään. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake laadittiin Digium Enterprise -ohjelmistopalvelun avulla sähköiseen muotoon ja linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin ohjeistuksineen sähköpostitse 78 Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaiselle tutkinto-opiskelijalle, joista 25 osallistui kyselyyn.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella suuria puutteita toiminnoissa tai prosesseissa ei ole, mutta muutamia kehittämistarpeita nousi kuitenkin esiin. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisella korkeakoulutuksella on ulkomailla hyvä maine ja Suomi koetaan turvalliseksi sekä rauhalliseksi maaksi elää. Oppilaitoksen valintaan vaikuttavat pääasiassa tarjolla olevat koulutusohjelmat – paikkakunnalla ei hakuvaiheessa ole niinkään merkitystä. Tutkimukseen osallistuneet kokivat saaneensa Kajaanin ammattikorkeakoulusta etukäteen riittävästi tietoa ja opintojen alkuvaiheen orientaatio koettiin auttaneen sopeutumisessa. Hieman yli puolet vastaajista ei kuitenkaan olisi välttämättä tulleet opiskelemaan Suomeen, mikäli opiskelu olisi maksullista. Ongelmia ulkomaalaisille opiskelijoille tuottavat erityisesti suomen kielen oppiminen ja harjoittelupaikan löytäminen. Lisäksi kyselyyn osallistuneet toivoivat ulkomaalaisten edustajaa opiskelijakunta KAMO:on, jotta myös ulkomaalaiset opiskelijat otettaisiin paremmin huomioon opiskelijakunnan toiminnassa.