Sosiaalinen media yritystoiminnan tukena ja osana ORE-projektia
Laakso, Juha (2010)
Laakso, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810901
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa ja avoimia lisenssejä sekä yritysten tietoisuutta niistä ja selvittää niiden hyödyntämistä yritystoiminnassa. Se myös valottaa sosiaalisen median taustoja sekä kertoo, miten sosiaalinen media on muokannut ihmisten netinkäyttötapoja. Opinnäytetyö on osa Laurean ORE (Open Rendering Environment) –projektia ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimi projektipäällikkö Julius Tuomisto.
Tavoitteenani on selvittää, mitä yritykset tietävät sosiaalisesta mediasta sekä avoimista lisensseistä ja miten niitä on mahdollisesti hyödynnetty työtehtävissä. Opinnäytetyössä esittelen esimerkkejä sosiaalisen median palveluista ja tavoista hyödyntää niitä markkinoinnissa ja yritystoiminnassa yleisesti. Lisäksi avaan avoimen lisenssin käsitettä.
Tekemäni haastattelututkimus tuo käytännön työelämän näkemyksiä eri alojen ammattilaisten näkökulmasta koskien sosiaalisen median ja avoimien lisenssien hyödyntämistä työyhteisöissä. Haastattelututkimuksessa käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastatteluista selvisi, että sosiaalinen media yrityskäytössä etsii vielä muotoaan ja paikkaansa. Sosiaalista mediaa käytetään jonkin verran markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta myös sisällön jakamisessa. Avointa lisensointia hyödynnetään vielä varsin vähän. Tulevaisuudessa sosiaalista mediaa ja avoimia lisenssejä tullaan mahdollisesti hyödyntämään enemmän.
Tavoitteenani on selvittää, mitä yritykset tietävät sosiaalisesta mediasta sekä avoimista lisensseistä ja miten niitä on mahdollisesti hyödynnetty työtehtävissä. Opinnäytetyössä esittelen esimerkkejä sosiaalisen median palveluista ja tavoista hyödyntää niitä markkinoinnissa ja yritystoiminnassa yleisesti. Lisäksi avaan avoimen lisenssin käsitettä.
Tekemäni haastattelututkimus tuo käytännön työelämän näkemyksiä eri alojen ammattilaisten näkökulmasta koskien sosiaalisen median ja avoimien lisenssien hyödyntämistä työyhteisöissä. Haastattelututkimuksessa käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastatteluista selvisi, että sosiaalinen media yrityskäytössä etsii vielä muotoaan ja paikkaansa. Sosiaalista mediaa käytetään jonkin verran markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta myös sisällön jakamisessa. Avointa lisensointia hyödynnetään vielä varsin vähän. Tulevaisuudessa sosiaalista mediaa ja avoimia lisenssejä tullaan mahdollisesti hyödyntämään enemmän.